تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › مهندسی مکانیک v
« قبلی 1 … 6 7 8 9 10 … 18 بعدی »

موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟1

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟1
amir315hossein آفلاین
امیرحسین جازاری
***
ارسال‌ها: 101
موضوع‌ها: 101
تاریخ عضویت: Aug 2020
اعتبار: 0
#1
24-08-2020, 09:21 PM
مقدمه
در سال ۱۸۹۰، مخترع آلمانی، «رودولف دیزل» (Rudolf Diesel) اختراعی را ثبت کرد که مبنای کاری آن سیکلی ترمودینامیکی بود که بر اساس احتراق کند‌تر نسبت به بقیه سیکل‌های استفاده شده در موتور‌ها عمل می‌کرد. سیکل دیزل بسیار مشابه با اکثر سیکل‌های استفاده شده در موتور‌ها است. تفاوت عمده این سیکل با دیگر سیکل‌ها موارد زیر است:
[list]
[*]در ابتدای فرآیندِ تراکم، سوختی در سیلندر وجود ندارد، از این رو فرآیند احتراقِ خودکار در تراکم رخ نخواهد داد.
[*]سیکل دیزل از احتراق مبتنی بر تراکم به‌جای احتراق جرقه‌ای استفاده می‌کند.
[*]از آنجایی که فرآیند تراکم آدیاباتیک منجر به ایجاد دمای بسیار بالا می‌شود، بنابراین با پاشش سوخت در لحظه تراکم، فرآیند احتراق رخ خواهد داد [در ادامه بیشتر در مورد این فرآیند صحبت خواهد شد]. در نتیجه در موتور‌های مبتنی بر سیکل دیزل نیاز به جرقه و شمع نیست.
[*]به نسبت سیکل اتو در این سیکل قابلیت دست‌یابی به نسبت فشار‌های بالاتر وجود دارد.
[/list]
معمولا از این سیکل در ماشین‌های سنگین، کامیون‌ها و در کل در وسایلی استفاده می‌شود که بیشتر به قدرت نیاز دارند.
[تصویر:  diesel-engine.jpg] موتور دیزل ساخته شده توسط شرکت MAN SE
فرآیند‌های سیکل دیزل
همانند اکثر سیکل‌های معرفی شده تاکنون، این سیکل نیز از چهار فرآیند تشکیل شده است. این سیکل از یک فرآیند فشار ثابت، یک فرآیند حجم ثابت و دو فرآیند آیزنتروپیک تشکیل شده. شکل زیر نمودار فشار-حجم و دما-آنتروپی مربوط به سیکل دیزل را نشان می‌دهد.
[تصویر:  diesel-cycle.png]
۲→۱: تراکم آیزنتروپیک
در بخش اول فرآیند، هوا به صورت آیزنتروپیک (آدیاباتیکِ برگشت‌پذیر) از موقعیت ۱ تا ۲ فشرده می‌شود. در حقیقت در این قسمت، روی گاز کار انجام می‌شود. با فرض این‌که حجم سیلندر در حالت اولیه و نهایی به ترتیب برابر با V1 و V2 باشد، به عدد V۱V۲
نسبت تراکم گفته می‌شود.
۳→۲: انبساط فشار ثابت
در این مرحله (موقعیت ۲ تا ۳) هوای درون سیلندر در فرآیندی فشار ثابت گرما می‌گیرد. گرمای مذکور ناشی از سوختی است که در زمان فشرده شدن هوا، به سیلندر تزریق شده و در دمای بالا می‌سوزد. در فرآیند دریافت گرما بخشی از انبساط مد نظر رخ می‌دهد. از این رو بخشی از کار خروجی سیکل دیزل در این مرحله رخ می‌دهد.

بنابراین به‌طور خلاصه می‌توان گفت در این مرحله حرارت به صورت فشار ثابت به مخلوط درون سیلندر اضافه شده و مقداری کار نیز انجام می‌شود. در ادامه به‌منظور محاسبه راندمان و بررسی این سیکل، از Qadd برای نشان دادن حرارت اضافه شده در این مرحله نشان داده خواهد شد.
۴→۳: انبساط آیزنتروپیک
در این مرحله مخلوط موجود در سیلندر به صورت آیزنتروپیک از حالت ۳ تا ۴ منبسط می‌شود. همزمان با این‌که پیستون به پایین‌ترین نقطه ممکن در سیلندر می‌رسد، انرژی درونی‌اش را از دست داده و برابر با همین مقدار، کار خروجی تولید می‌کند. در این فرآیند نیز همانند فرآیند اول، آنتروپی سیستم ثابت می‌ماند؛ هم‌چنین به نسبت V4/V3، نسبت – یا ضریبِ – انبساط گفته می‌شود.
۱→۴: کاهش فشار در حجم ثابت
در این حالت پیستون به‌طور ساکن در انتهای سیلندر قرار گرفته و در همین حالت فشار و انرژی درونی‌اش را از دست می‌دهد؛ توجه داشته باشید که فرآیند از دست دادن فشار به‌طور ناگهانی است. در نقطه ۴ سوپاپ خروجی سیلندر باز شده و مخلوط درون سیلندر تخلیه می‌شود. در ادامه همین مراحل تکرار خواهد شد.
انیمیشن زیر این مراحل را به تفکیک نشان داده است.
[تصویر:  diesel.gif]
راندمان حرارتی سیکل دیزل
در مبحث سیکل‌های ترمودینامیکی نیز بیان کردیم که نسبت کار خالص خروجی به حرارت ورودی به یک سیکل ترمودینامیکی، راندمان آن را نشان می‌دهد.در حقیقت راندمان یک سیکل ترمودینامیکی برابر است با:
[تصویر:  diesel-cycle-1.jpg] رابطه ۱
در رابطه بالا QH حرارت ورودی به سیکل و W کار خالص خروجی از سیستم است. از طرفی اگر حرارت خارج شده از سیستم را با QC نشان دهیم، با توجه به قانون اول ترمودینامیک می‌توان گفت:
 حرارت خارج شده از سیستم + کار خروجی =حرارت وارد شده به سیستم
   رابطه ۲           QH=QC+W
با توجه به رابطه ۱ و ۲ راندمان سیکل حرارتی برابر است با:
[تصویر:  thermal-efficiency.png]
همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد، در فرآیند ۳→۲ انتقال انرژی به سیکل صورت می‌گیرد. هم‌چنین در مرحله ۱→۴ سیستم در طی فرآیندی حجم ثابت انرژی از دست می‌دهد. بنابراین می‌توان حرارت ورودی به سیستم و خروجی از آن را به شکل زیر بدست آورد.
[تصویر:  diesel-1.png]
در رابطه بالا Cp ضریب انتقال حرارت در فشار ثابت و Cv ضریب انتقال حرارت در حجم ثابت را نشان می‌دهد. با استفاده از دو رابطه بالا راندمان سیکل دیزل برابر است با:
[تصویر:  diesel-2.png]
در رابطه بالا k برابر با نسبت Cp/Cv است. رابطه بالا را می‌توان بر حسب نسبت تراکم و «نسبت انقطاع» (Cut-off ratio) به شکل زیر بیان کرد:
[تصویر:  diesel-3.png]
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سیستم استارت خودرو چگونه کار می کند؟ farhangan 2 5,469 22-02-2025, 08:54 AM
آخرین ارسال: aram
  چگونه یک سیال توسط مبدل حرارتی خنک می شود؟ badran.tahvieh 0 2,349 31-10-2023, 05:45 PM
آخرین ارسال: badran.tahvieh
  موتور استرلینگ (Stirling Engine)1 amir315hossein 1 1,046 24-02-2021, 04:25 PM
آخرین ارسال: shivaa
  دیگ بخار چگونه کار می کند؟ Goodarzi71 0 819 12-12-2020, 12:31 PM
آخرین ارسال: Goodarzi71
  موتور جت amirhossein toranjian 0 705 02-09-2020, 06:15 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  موتور جت amirhossein toranjian 0 658 02-09-2020, 04:40 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟2 amir315hossein 0 590 24-08-2020, 09:22 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور جت چگونه کار می‌کند؟2 amir315hossein 0 618 24-08-2020, 09:17 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور جت چگونه کار می‌کند؟1 amir315hossein 0 741 24-08-2020, 09:16 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور بنزینی فاطمه رمضانی 0 575 16-08-2020, 05:13 AM
آخرین ارسال: فاطمه رمضانی

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 06-06-2025، 03:29 AM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.