تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › مهندسی مکانیک v
« قبلی 1 … 6 7 8 9 10 … 18 بعدی »

موتور جت چگونه کار می‌کند؟1

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
موتور جت چگونه کار می‌کند؟1
amir315hossein آفلاین
امیرحسین جازاری
***
ارسال‌ها: 101
موضوع‌ها: 101
تاریخ عضویت: Aug 2020
اعتبار: 0
#1
24-08-2020, 09:16 PM
موتور جت سیستمی است که بر مبنای قانون سوم نیوتن، نیروی مورد نیاز جهت حرکت اجسام را ایجاد می‌کند. بیشترین استفاده این نوع از موتورها، در اجسامی است که به سرعت بالا نیاز دارند. بنابراین در اکثر وسایل پرنده همچون هواپیما و موشک از آن‌ها استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که موتور جت نیز هم‌چونموتور استرلینگ و دیزل و موتور مبتنی بر سیکل اتو، دستگاهی درون‌سوز محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که در تحلیل موتور‌های جت از فرض گار ایده آل استفاده می‌شود
هدف اصلی سیستم پیشرانش هواپیماها، ایجاد نیرویی رو به جلو است که منجر به حرکت اینگونه از وسایل شود. به نیروی ایجاد شده، «تراست» (Thrust) گفته‌ می‌شود. مبنای کاری هواپیماهای مبتنی بر جت و مدل‌های پره‌ای، همین مفهوم است. نیروی تراست در چنین وسایلی با شتاب دادن به هوا ایجاد می‌شود. این نیرو به طور مستقیم با اختلاف سرعت هوای ورودی به موتور و خروجی از آن ارتباط دارد.

[تصویر:  jet-engine.jpg] موتور رم جت استفاده شده در ناسا
هواپیماهای پره‌ای حجم زیادی از هوا را به اندازه کمی سرعت می‌دهند. این در حالی است که در جت‌ها حجم اندکی از هوا به میزان زیادی شتاب می‌گیرد. نیروی وارد شده به سیستم، که ناشی از این تغییر سرعت است را می‌توان با استفاده از قانون دوم نیوتن توضیح داد.
بنابراین موتورهای جت به نحوی طراحی می‌شوند که به ازای نرخ مشخصی از جریان هوا بیشترین شتاب ممکن را ایجاد کنند. از نظر نیروی ایجاد شده، موتورهای مبتنی بر توربین گاز نسبت به نوع پیستونی، بسیار قوی‌تر هستند.
[تصویر:  jet-propeller-aircraft.jpg] به ترتیب از سمت راست: هواپیمای پره‌ای، هواپیمای جت
یک موتور جت مبتنی بر توربین گاز به سیستمی گفته می‌شود که در آن، از هوا به عنوان سیال کاری بهره می‌گیرند. به منظور دست‌یابی به نیروی تراست مد‌نظر، هوای ورودی به موتور باید شتاب گرفته و یا به بیانی دیگر انرژی جنبشی آن بایستی افزایش یابد.
[تصویر:  brayton-cycle-1.png] فرآیند کاری موتور جت مبتنی بر سیکل برایتون است
مراحل کاری موتور جت مبتنی بر توربین گاز به ترتیب زیر هستند:
[list=1]
[*]کمپرسور فشار هوای ورودی را افزایش می‌دهد.
[*]سوخت توسط محفظه احتراق به درون هوای ورودی پاشیده شده و با استفاده از احتراق، هوا را داغ می‌کند. در مدت زمان فرآیند احتراق، فشار تقریباً ثابت خواهد ماند؛ بنابراین با زیاد شدن دمای هوا، این سیال حجم بیشتری را اشغال خواهد کرد.
[*]توربین، انرژی ذخیره شده در هوای داغ را به کار مکانیکی تبدیل خواهد کرد. این انرژی، نیروی مورد نیاز به منظور چرخش محور کمپرسور را فراهم می‌کند.
[*]نازل، هوای ورودی را شتاب و سرعت آن را افزایش می‌دهد.
[/list]
[تصویر:  jet-engine-design.jpg] مراحل کارکرد موتور جت
در ادامه هر یک از مراحل معرفی شده در بالا بررسی خواهد شد.
کمپرسور
در موتورهای توربینی، هوا در کمپرسور و به دو صورت عمده فشرده می‌شود. این فرآیند در بعضی از کمپرسورها به شکل محوری و در بعضی دیگر به صورت گریز از مرکز رخ می‌دهد. در هر دو نوع کمپرسور مورد اشاره انرژی چرخشی لازم، از طریق توربین تامین می‌شود. شایان ذکر است که معمولا در این سیستم‌ها کمپرسور و توربین روی یک محور قرار گرفته‌اند.
[تصویر:  axial-compressor.jpg] نمونه‌ای از یک کمپرسور محوری
کمپرسورهای گریز از مرکز معمولا از پره به عنوان شتابدهنده هوا و هم‌چنین از دیفیوزر به منظور بالا بردن فشار آن استفاده می‌کنند. در این نوع از کمپرسورها، هوا به صورت شعاعی (در زاویه 90 درجه نسبت به جهت پرواز) از کمپرسور خارج می‌شود.
در کمپرسورهای محوری از مجموعه‌ای پره روی یک محور به منظور شتاب دادن هوا استفاده می‌شود. در این کمپرسورها با استفاده از ورقه‌های ثابتی (استاتور) فشار هوای ورودی افزایش می‌یابد.
توجه داشته‌ باشید که میزان فشردگی حاصل شده در یک کمپرسور گریز از مرکز، بسیار بیشتر از نوع محوری آن است. این بیان به این معنا است که به منظور افزایش فشار به یک میزان مشخص، به کمپرسوری چند مرحله‌ای از نوع محوری نیازمند هستیم و این در حالی است که احتمال دارد همان میزان افزایش فشار تنها در یک مرحله در یک کمپرسور گریز از مرکز انجام شود.
[تصویر:  centrifugal-compressor.jpg] کمپرسور گریز از مرکز
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سیستم استارت خودرو چگونه کار می کند؟ farhangan 2 5,354 22-02-2025, 08:54 AM
آخرین ارسال: aram
  چگونه یک سیال توسط مبدل حرارتی خنک می شود؟ badran.tahvieh 0 2,259 31-10-2023, 05:45 PM
آخرین ارسال: badran.tahvieh
  موتور استرلینگ (Stirling Engine)1 amir315hossein 1 1,015 24-02-2021, 04:25 PM
آخرین ارسال: shivaa
  دیگ بخار چگونه کار می کند؟ Goodarzi71 0 788 12-12-2020, 12:31 PM
آخرین ارسال: Goodarzi71
  موتور جت amirhossein toranjian 0 675 02-09-2020, 06:15 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  موتور جت amirhossein toranjian 0 627 02-09-2020, 04:40 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟2 amir315hossein 0 565 24-08-2020, 09:22 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟1 amir315hossein 0 685 24-08-2020, 09:21 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور جت چگونه کار می‌کند؟2 amir315hossein 0 590 24-08-2020, 09:17 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور بنزینی فاطمه رمضانی 0 545 16-08-2020, 05:13 AM
آخرین ارسال: فاطمه رمضانی

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 22-05-2025، 08:14 PM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.