تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › مهندسی مکانیک v
« قبلی 1 … 11 12 13 14 15 … 18 بعدی »

موتور بنزینی

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
موتور بنزینی
فاطمه رمضانی آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 41
موضوع‌ها: 41
تاریخ عضویت: Aug 2020
اعتبار: 0
#1
16-08-2020, 05:13 AM
[تصویر:  220px-Volkswagen_W16.jpg]
موتور W۱۶ بوگاتی ویرون
موتور بنزینی (به انگلیسی: Petrol engine) گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه اتو برای تولید توان استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از جرقه شمع برای اشتعال است.

دید کلیویرایش
به‌طور کلی موتورهای احتراق داخلی بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می‌شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده‌ترند لیکن موتوهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند.

تاریخچهویرایش
اولین قدم مهم برای توسعه موتورهای چهارزمانه در اواسط قرن نوزدهم میلادی انجام گرفت. در این زمان یک مهندس فرانسوی به نام بودور شا چهار اصل اساسی را برای کار کردن موتورهای احتراقی ارائه کرد. که در واقع توسعه این اصول و بکارگیری آن‌ها باعث ساخته شدن موتورهای چهارزمانه گردید. این اصول به قرار زیرند:
[list=1]
[*]اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
[*]فرایند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود.
[*]تراکم در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
[*]کورس انبساط می‌بایست تا حد امکان زیاد باشد.
[/list]پس از تلاش‌های فراوانی که برای محقق کردن این اصول در ساخت موتورها انجام گرفت در سال ۱۸۷۶ یک مهندس آلمانی به نام نیکلاوس اتو توانست موتوری را به ثبت برساند که همان چرخه چهارزمانه را به کار می‌بست. این چهار عمل عبارتند از:
[list=1]
[*]مرحله مکش
[*]مرحله تراکم
[*]مرحله توان
[*]مرحله تخلیه
[/list]که در بیشتر موتورهای امروزی بکار می‌روند.

ساختمان موتور چهارزمانهویرایش
موتورهای چهارزمانه خود گروهی از موتورهای احتراق داخلی هستند. موتورهای احتراق داخلی برای کار کردن به یک سری قطعات و سیستم‌ها نیازمندند. نظیر سیستم سوخت رسانی، بدنه موتور، سیستم سوپاپ‌ها، سیستم خنک‌کننده و ... لیکن موتورهای چهارزمانه دارای مکانسیم‌هایی می‌باشند که انجام چهار مرحله مکش، تراکم، توان و تخلیه را به صورت مجزا ممکن می‌سازد (در موتورهای دوزمانه مراحل مکش و توان و تخلیه و تراکم با هم انجام می‌شوند) این مکانسیم‌ها عبارتند از:
[list=1]
[*]سیستم سوخت‌رسانی و تنظیم سوخت
[*]سیستم سوپاپ‌ها
[*]مانیفولد هوا و مانیفولد دود
[*]سیستم زمان بندی اشتعال
[/list]
سیکل موتورهای بنزینی چهارزمانهویرایش
[تصویر:  4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif]
موتور چهار زمانه
[list]
[*]مرحله مکش:
[/list]پیستون از نقطه بالایی سیلندر شروع به حرکت رو به پایین می‌کند، سوپاپ هوا باز می‌شوند، پیستون پایین می‌رود و اجازه می‌دهد با مکشی که ایجاد می‌کند مخلوط سوخت و هوا سیلندر را پر کند. این مرحله تنفس یک سیلندر درون موتور چهارزمانه درونسوز است. مقدار کمی سوخت احتیاج است تا هوا مخلوط شده در این مرحله وارد موتور گردد.
[list]
[*]مرحله تراکم:
[/list]در این مرحله پیستون شروع به بالا آمدن می‌کند تا مخلوط سوخت و هوای وارد موتور شده را کمپرس کند. در این مرحله سوپاپ هوا شروع به بستن می‌کند. کمپرس کردن مخلوط سوخت و هوا کمک می‌کند که انفجار قوی تری داشته باشیم.
[list]
[*]مرحله توان:
[/list]وقتیکه پیستون در انتهای مرحله دوم به بالاترین نقطه سیلندر می‌رسد، شمع جرقه می‌زند تا مخلوط سوخت و هوا را منفجر سازد، با انفجار مخلوط سوخت و هوا پیستون به پایین رانده می‌شود و انرژی سوخت را به انرژی حرکتی تبدیل می‌کند.
[list]
[*]مرحله تخلیه:
[/list]وقتیکه پیستون به پایین‌ترین نقطه کورس خود در پایان مرحله احتراق می‌رسد سوپاپ دود شروع به بازشدن می‌کنند، با بالا آمدن پیستون دود داخل سیلندر به بیرون رانده می‌شود و از طریق لوله اگزوز به خارج هدایت می‌شود. حالا موتور برای انجام چرخه بعدی آماده است، بنابراین مجدداً به وسیلهٔ مقداری سوخت و هوا شارژ می‌شود.

سیکل موتورهای بنزینی دوزمانهویرایش
[list]
[*]زمان اول:
[/list]پیستون از نقطه مرگ بالا پس از متراکم نمودن گاز و ایجاد احتراق به طرف نقطه مرگ پایین حرکت می‌کند.
۱-در طی این عمل ضمن انتقال قدرت احتراق به میل‌لنگ، سوخت (شامل بنزین و هوا) از دریچه‌ای وارد محفظه کارتل در زیر پیستون می‌شود.
ورود هوا از این دریچه به دو صورت عملی می‌گردد:
الف - در موتورهای کوچک به علت حرکت سریع پیستون به طرف بالا و افزایش حجم زیر پیستون و تولید خلأ
ب - در موتورهای بزرگ دو زمانه عمل شستشو توسط توربو شارژ، هوا به داخل سیلندرها پمپ می‌شود تا میزان فشردگی هوا در سرسیلندرها افزایش یابد.
۲-با حرکت بیشتر پیستون به طرف پایین دریچه خروجی واقع در بدنه سیلندر باز شده، پس‌ماند احتراق از آن تخلیه می‌شود هم‌زمان با این عمل دریچه ورودی بسته شده با کوچک شدن حجم کارتل هوای محبوس در آن فشرده می‌گردد، این حرکت به پیش‌تراکم معروف است ضمن پایین رفتن پیستون دریچه ارتباطی بین محفظه کارتل و قسمت بالای پیستون باز شده هوای پیش‌تراکم کارتل به بالای پیستون وارد می‌شود برای آنکه مقاومتی در مقابل هوا نباشد سر پیستون به شکل خاصی طراحی شده‌است تا به کمک انحنای آن، هوا به قسمت بالای پیستون وارد شده، ضمن پرکردن منطقه، موجب خروج دودهای پس‌ماند احتراق قبلی می‌گردد.
این عمل را جارو کردن اتاق احتراق با مخلوط تازه گویند با این تفاوت وصف موتورهای دو زمانه به علت کمی زمان عملیات توانایی تخلیه کامل دود را ندارند و این امر یکی از معایب آن به حساب می‌آید.
[list]
[*]زمان دوم:
[/list]پیستون به طرف بالا حرکت می‌کند و هم‌زمان با آن:
الف- جریان هوای پمپ شده از طریق کارتل به بالای پیستون رانده می‌شود و موجب تخلیه پس ماند احتراق قبلی می‌گردد.
ب-دریچه خروجی بسته شده در نتیجه هوای موجود در بالای پیستون به‌تدریج متراکم می‌گردد.
ج-وقتی پیستون به نقطه مرگ بالا رسیده شمع جرقه می‌زند و با فشار ناشی از احتراق پیستون را به سمت پایین می‌راند.

جستارهای وابستهویرایش
[list]
[*]مکانیک خودرو
[*]خودرو
[/list]
منابعویرایش

[تصویر:  29px-Icon-gears.png]
این یک مقالهٔ خرد مهندسی مکانیک است. با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  موتور استرلینگ (Stirling Engine)1 amir315hossein 1 1,016 24-02-2021, 04:25 PM
آخرین ارسال: shivaa
  موتور جت amirhossein toranjian 0 676 02-09-2020, 06:15 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  موتور جت amirhossein toranjian 0 629 02-09-2020, 04:40 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟2 amir315hossein 0 566 24-08-2020, 09:22 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور دیزل چگونه کار می‌کند؟1 amir315hossein 0 686 24-08-2020, 09:21 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور جت چگونه کار می‌کند؟2 amir315hossein 0 591 24-08-2020, 09:17 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  موتور جت چگونه کار می‌کند؟1 amir315hossein 0 716 24-08-2020, 09:16 PM
آخرین ارسال: amir315hossein
  سیستم خنک کننده موتور amirhossein toranjian 0 565 15-08-2020, 01:24 PM
آخرین ارسال: amirhossein toranjian
  اوج گرفتن جنگنده های بومی با موتور ملی فاطمه رمضانی 0 563 11-08-2020, 03:21 AM
آخرین ارسال: فاطمه رمضانی
  انواع موتور جت فاطمه رمضانی 0 674 11-08-2020, 03:14 AM
آخرین ارسال: فاطمه رمضانی

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 23-05-2025، 08:06 PM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.