تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › طراحی صنعتی v
« قبلی 1 … 11 12 13 14 15 … 22 بعدی »

داستان برند: مایکروسافت؛ نماد اقتدار کامپیوترهای شخصی

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
داستان برند: مایکروسافت؛ نماد اقتدار کامپیوترهای شخصی
samaryaghoubi آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 35
موضوع‌ها: 35
تاریخ عضویت: May 2021
اعتبار: 0
#1
29-05-2021, 08:08 PM (آخرین ویرایش: 29-05-2021, 08:09 PM، توسط samaryaghoubi.)
مایکروسافت، نامی است که هر کاربر کامپیوتری با آن آشنا است. این شرکت با عرضه‌ی ویندوز توانست خود را به فرمانروای بی چون و چرای صنعت کامپیوترهای شخصی تبدیل کند.
مایکروسافت یک شرکت کامپیوتری بین‌المللی است که مقر اصلی آن در ردموند واشنگتن قرار دارد. این شرکت که در ۴ آوریل سال ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پل آلن تأسیس شد، در زمینه‌ی تولید، صدور مجوز و فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. مایکروسافت شهرت اصلی خود را مدیون سری سیستم‌عامل‌های ویندوز و محصولات نرم‌افزاری همچون آفیس است. البته محصولات سخت‌افزاری این شرکت مانند کنسول بازی ایکس باکس و سری تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های سرفیس نیز در تثبیت مایکروسافت در دنیای فناوری نقش بسزایی داشته‌اند.
شرکت مایکروسافت ابتدا برای تولید نرم‌افزار کامپایلر زبان بیسیک برای کامپیوتر Altair 8800 تأسیس شد. پس از آن عرضه‌ی سیستم‌عامل MS-DOS و ویندوز، مؤسسان این شرکت را به موفقیتی چشمگیر رساند. از زمان عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت در سال ۱۹۸۶، سه نفر از کارمندان این شرکت، میلیاردر و حدود ۱۲ هزار نفر میلیونر شده‌اند. از دهه‌ی ۱۹۹۰، مایکروسافت علاوه بر تولید نرم‌افزار و سیستم‌عامل، برخی شرکت‌های بزرگ را نیز خریداری کرده و به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کرده است. از خریدهای بزرگ ردموندی‌ها می‌توان لینکدین با قیمت ۲۶.۲ میلیارد دلار و اسکایپ با قیمت ۸.۵ میلیارد دلار را مثال زد.
در حال حاضر مایکروسافت فرمانروای بی چون و چرای بازار سیستم‌عامل در بخش کامپیوتر شخصی و لپ‌تاپ‌ است. البته محبوب‌ترین سیستم‌عامل در آمار کلی دستگاه‌های هوشمند، اندروید است. غول نرم‌افزاری واشنگتن علاوه بر عرضه‌ی سیستم‌عامل، در بخش‌های نرم‌افزاری دیگر مانند موتور جستجو، بازار خدمات دیجیتال، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، رایانش ابری و ابزارهای توسعه‌ی نرم‌افزار نیز حضوری جدی دارد.

تاریخچه تأسیس

پل آلن و بیل گیتس، دوستان دوران کودکی بودند. هر دوی آن‌ها استعداد و علاقه‌ی زیادی به دنیای کامپیوترها داشتند. آن‌ها در سال ۱۹۷۲ تصمیم گرفتند به کمک یکدیگر، شرکت مستقل خود را تأسیس کنند. اولین همکاری آن‌ها، شرکت Traf-O-Data بود که نرم‌افزاری برای کنترل ترافیک عرضه کرد. زمانی که گیتس در هاروارد مشغول به تحصیل بود، آلن مدرک خود را از دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافت کرد.
در ژانویه‌ی سال ۱۹۷۵، مجله‌ی پاپیولار الکترونیکس مقاله‌ای در مورد کامپیوتر جدید Altair 8800 منتشر کرد. پل و بیل با مطالعه‌ی این مقاله علاقه‌مند شدند که یک کامپایلر (مفسر) زبان BASIC برای این دستگاه توسعه دهند. آن‌ها با مدیر شرکت MITs، تولیدکننده‌ی این کامپیوتر تماس گرفتند و ادعا کردند که مفسری برای این دستگاه آماده کرده‌اند. البته ادعای آن‌ها حقیقت نداشت؛ چرا که این دو نفر اصلا دستگاه Altair 8800 را در اختیار نداشتند. به هر حال مدیر شرکت با ملاقات حضوری آن‌ها موافقت کرد و پس از آن، بیل و پل شروع به برنامه‌نویسی یک شبیه‌ساز برای این سیستم کردند. پل وظیفه‌ی توسعه‌ی شبیه‌ساز دستگاه و بیل وظیفه‌ی برنامه‌نویسی مفسر را بر عهده داشت. در نهایت در روز ملاقات حضوری در آلبوکرکی، آن‌ها توانستند مدیر شرکت را برای توسعه‌ی مفسر اصلی راضی کنند.

ویندوز و آفیس

همکاری مایکروسافت و IBM درسال‌های بعدی نیز ادامه داشت. آن‌ها سیستم‌عامل OS/2 را در آگوست سال ۱۹۸۵ عرضه کردند. اما بیل گیتس و همکارانش در حاشیه‌ی پروژه‌های آی‌بی‌ام، به توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خودشان نیز مشغول بودند. آن‌ها در نوامبر سال ۱۹۸۵ ویندوز را به‌عنوان افزونه‌ای گرافیکی برای MS-DOS معرفی کردند. در مارس سال ۱۹۸۶، دفتر اصلی خالق ویندوز به ردموند منتقل و سهام آن‌ها نیز به‌صورت عمومی عرضه شد. این عرضه‌ی عمومی باعث شد تعداد زیادی از کارمندان این شرکت میلیونر شوند و چند نفر از آن‌ها از جمله بیل گیتس، به جمع میلیاردرها بپیوندند.


در همین سال‌ها، مایکروسافت همکاری نزدیکی با دیگر غول دنیای فناوری یعنی اپل داشت. بیل گیتس طی دیدارهایش با استیو جابز، قراردادهایی به‌منظور توسعه‌ی نرم‌افزارهای مختلف برای کامیپوترهای مکینتاش امضا کرده بود. برنامه‌نویسان مایکروسافت تعداد زیادی نرم‌افزار برای کامپیوترهای شرکت جابز تولید کردند؛ اما با معرفی ویندوز در سال ۱۹۸۵، اپل شرکت مایکروسافت را به نقض قوانین کپی‌رایت و کپی‌برداری از طراحی‌های خود متهم کرد. این اتفاق شروع درگیری‌های نسبتا سخت میان این دو غول دنیای نرم‌افزار بود. به هر حال در سال‌های بعد، همکاری و درگیری دو بخش جدانشدنی رابطه‌ی مایکروسافت و اپل بود. در سال‌های پس از عرضه‌ی ویندوز، اظهار نظرهای تند استیو جابز در مورد بیل گیتس و محصولاتش افزایش یافت و گیتس نیز جابز و شرکتش را به بی‌دقتی و دانش پایین متهم می‌کرد.
در آوریل سال ۱۹۸۷، مایکروسافت نسخه‌ی اختصاصی OS/2 خود را به تولیدکنندگان قطعات کامپیوتری عرضه کرد. درسال ۱۹۹۰، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، ردموندی‌ها را به نقض همکاری با آی‌بی‌ام متهم کرد. این اتهام، شروع یک دهه دعوای حقوقی مایکروسافت با دولت آمریکا بود. به هر حال بیل گیتس در زمان این دعواهای حقوقی بیکار نبود و تیم برنامه‌نویسی خود را به توسعه‌ی محصولی دیگر با نام windows nt مشغول کرد. ویندوز ان‌تی یک سیستم‌عامل ۳۲ بیتی بود که بر پایه‌‌ی OS/2 تولید می‌شد. این ویندوز در جولای سال ۱۹۹۳ به همراه  api برنامه‌نویسی ۳۲ بیتی عرضه شد. وقتی آی‌بی‌ام از محصول جدید مایکروسافت مطلع شد، همکاری آن‌ها در قرارداد OS/2 به طور کامل پایان یافت.

یکی از حرکت‌های هوشمندانه‌ی مایکروسافت که در سال ۱۹۹۴ آن‌ را مجبور به دفاع در دادگاه کرد، دریافت حق مجوز از شرکت‌های تولیدکننده‌ی قطعات کامپیوتری بود. ردموندی‌ها طی قراردادی که با شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار (OEM) می‌بستند،‌ در قبال تولید هر کامپیوتر از آن‌ها حق مجوز دریافت می‌کردند. شرکت مورد نظر اگر از سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده می‌کرد، باید حق مجوز را به این شرکت پرداخت می‌کرد. نکته‌ی جالب این بود که حتی اگر این شرکت از هیچ‌یک از محصولات مایکروسافت استفاده نمی‌کرد، باز هم باید مبلغی برای هرپردازنده یا محصول به ردموندی‌ها پرداخت می‌کرد. این حق مجوز که به ازای هر پردازنده دریافت می‌شد از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴، درآمد سرشاری به سوی مایکروسافت سرازیر کرد. در نهایت در ۲۷ جولای ۱۹۹۴، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا، مایکروسافت را به خاطر ۶ سال دریافت حق مجوز ناعادلانه و تأثیر منفی روی بازار رقابتی، محکوم کرد. 

وضعیت کنونی برند مایکروسافت

از سال ۲۰۱۵، فعالیت‌های مایکروسافت به سه بخش اصلی تقسیم شد. یکی از این بخش‌ها، «فرآیندهای تجاری و تولیدی» نام دارد. این بخش را می‌توان بخش خدمات تجاری و محصولات B2B نامید. نسخه‌های تجاری نرم‌افزارهای آفیس، اسکایپ، اکسچنج، شیرپوینت و بسیاری نرم‌افزارهای حرفه‌ای دیگر از محصولات این بخش هستند. وب‌سایت لینکدین نیز از سرویس‌های تحت پوشش این بخش مایکروسافت است.

بخش دیگر «رایانش هوشمند ابری» نام دارد. این بخش شامل خدمات سرور و رایانش ابری مانند Microsoft SQL Server، ویندوز سرور، ویژوال استودیو، سیستم سنتر و آژور است.
بخش سوم فعالیت‌های تجاری مایکروسافت با نام «رایانش شخصی بیشتر» (More Personal Computing) شناخته می‌شود. محصولاتی مانند سری سیستم‌عامل‌های ویندوز و محصولات زیرمجموعه‌ی آن‌ها، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. محصولات سخت‌افزاری شامل تبلت‌های سرفیس، تجهیزات کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌های سرفیس و کامپیوتر آل این وان سرفیس استودیو نیز در دسته‌بندی سوم قرار دارند. آخرین محصولات و خدماتی که در این دسته‌بندی پشتیبانی می‌شوند، محصولات گیمینگ مانند سخت‌افزار ایکس باکس و تجهیزات جانبی و همچنین نرم‌افزارها و سرورهای بازی مایکروسافت هستند.
آخرین آمارهای ارائه‌شده از شرکت مایکروسافت، تعداد کارمندان آن را حدود ۱۲۴ هزار نفر در سرتاسر جهان گزارش داده است. درآمد سالیانه‌ ردموندی‌ها طی آخرین گزارش ۸۹.۹۵ میلیارد دلار گزارش شده و ارزش این برند طی آخرین گزارش‌های وب‌سایت فوربز، ۸۷ میلیارد دلار عنوان شده است. مایکروسافت در حال حاضر پس از اپل و گوگل، سومین برند باارزش جهان است.
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  داستان برند: لورال، بزرگ‌ ترین شرکت لوازم آرایش دنیا samaryaghoubi 1 2,904 14-07-2021, 02:24 AM
آخرین ارسال: nazaninranaee
  داستان برند نستله؛ بزرگ‌ترین شرکت صنایع غذایی جهان samaryaghoubi 0 442 29-05-2021, 08:02 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند سیکو؛ ساعت‌های ژاپنی که جهان را فتح کردند samaryaghoubi 0 332 29-05-2021, 02:08 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت samaryaghoubi 0 323 29-05-2021, 01:58 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند: سونی، از پلوپز برقی تا رادیوهای ترانزیستوری samaryaghoubi 0 422 29-05-2021, 01:49 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند لامبورگینی؛ پرفروش‌‌ترین سوپراسپرت دنیا samaryaghoubi 0 401 29-05-2021, 01:44 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند: اپل، برندی که جهان را فتح کرد samaryaghoubi 0 559 26-05-2021, 02:45 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند: موتورولا؛ اولین تولیدکننده تلفن همراه samaryaghoubi 0 555 26-05-2021, 02:34 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند: آمازون فروشگاهی برای همه چیز samaryaghoubi 0 428 26-05-2021, 02:08 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi
  داستان برند: گوچی، نماد طراحی و تولید لوکس ایتالیایی samaryaghoubi 0 406 26-05-2021, 02:03 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 19-05-2025، 08:55 PM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.