تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک v
« قبلی 1 … 26 27 28 29 30 … 37 بعدی »

موتور القایی رتور سیم بندی

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
موتور القایی رتور سیم بندی
امیرحسین عباسی آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 30
موضوع‌ها: 30
تاریخ عضویت: Apr 2021
اعتبار: 0
#1
02-05-2021, 10:23 PM
پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_مهندسی الکترونیک و الکتروتکنیک
یکی از ویژگی هاي موتور هاي القائی دورانی روتور سیم بندي شده است به موتورهاي قفس سنجابی آن است که به مصالحه بین مشخصات حالت راه اندازي و کار دائم، نیازي ندارد. تور وسیم بندي ربامقاومت کوچک طراحی میگردد و بطوریکه در حالت دائم راندمان مناسب و لغزش دکوچکی ایجا می شود.مشخصه اي راه اندازي با اضافه نمودن مقاومت درمدار روتور اصلاح می شوند .
در شرایطی که به گشتاور راه اندازي بزرگ نیاز باشد، مقاومت خارجی رتور چنان تعیین می کند تا بیشترین گشتاور در راه اندازي ایجاد گردد. این عمل کاهش جریان راه انداري را نیز به دنبال دارد و به 
محض آنکه ور تور سرعت گرفت مقاومت خارجی موتور کاهش می یابد. بطوریکه موتور در مرحله راه اندازي با بیشترین گشتاور شتاب گیري می کند. از آنجائی که قسمت اعظم تلفات روتور در مقاومت 
خارجی ایجاد می شود، افزایش دماي روتور در شرایط راه اندازي کم است. انتخاب مقاومت مناسب رتور ، باعث می شود که از بیشترین ظرفیت گشتاور استفاده شود، بنابراین در کاربردهایی که به راه 
اندازي و شرایط ترمزي پی در پی نیاز باشد(با گشتاور بالا) واز موتور ر تور سیم بندي شده استفاده می شود .
بخاطر در دسترس بودن سیم بندي روتور، قابلیت انعطاف وکنترل پذیري موتور وهاي ر تور سیم بندي شده بیش از موتور هاي قفس سنجابی است. زیرا هم امکان تغییر مقاومت روتور و هم تزریق ولتاژ به رتور وجود دارد. ولی در مقابل ضعف هایی نسبت به موتور قفس سنجابی دارد. از جمله می توان به قیمت بالا، نیاز به نگهداري و تعمیر مکرر جاروبک و حلقه هاي ولغزان ر تور و کاهش استحکام ر تور و
اشاره نمود لذا همانند موتورهاي قفس سنجابی کار برد وسیعی ندارد .
زمانیکه موتورهاي القائی دورانی بطور مستقیم به ولتاژ خط متصل شود جریان راهاندازي بزرگی را می کشد. در شرایطی که امپدانس داخلی منبع تغذیه بزرگ و یا ظرفیت جریان خروجی آن محدود 
باشد، راه اندازي موتور موجب افت ولتاژ خط می شود. درنتیجه سایر بارهاي متصل به آن منبع تغذیه دچار اشکال می گردند. لذا لازم است با استفاده از روشهایی، جریان راه اندازي محدود شود. رفتار 
موتورهاي قفس سنجابی در شرایط راه اندازي با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. راه اندازي موتورهاي رتور سیم پیچی شده با افزایش مقاومت خارجی رتور انجام می شود و جریان راه اندازي نیز 
محدود می شود. روش هاي دیگري هم وجود دارد که هم در مورد موتورهاي قفس سنجابی و هم در شرایطی که به گشتاور راه اندازي بزرگ نیاز باشد، مقاومت خارجی رتور چنان تعیین می کند تا 
بیشترین گشتاور در راه اندازي ایجاد گردد. این عمل کاهش جریان راه انداري را نیز به دنبال دارد و به محض آنکه رتور سرعت گرفت مقاومت خارجی موتور کاهش می یابد. بطوریکه موتور در مرحله راه 
اندازي با بیشترین گشتاور شتاب گیري می کند. از آنجائی که قسمت اعظم تلفات روتور در مقاومت خارجی ایجاد می شود، افزایش دماي روتور در شرایط راه اندازي کم است. انتخاب مقاومت مناسب 
تورور ، باعث می شود که از بیشترین ظرفیت گشتاور استفاده شود، بنابراین در کاربردهایی که به راهاندازي و شرایط ترمزي پی در پی نیاز باشد(با گشتاور بالا) واز موتور ر تور سیم بندي شده استفاده می شود .
بخاطر در دسترس بودن سیم بندي روتور، قابلیت انعطاف وکنترل پذیري موتور وهاي ر تور سیم بندي شده بیش از موتور هاي قفس سنجابی است. زیرا هم امکان تغییر مقاومت روتور و هم تزریق ولتاژ به رتور وجود دارد. ولی در مقابل ضعف هایی نسبت به موتور قفس سنجابی دارد. از جمله می توان به قیمت بالا، نیاز به نگهداري و تعمیر مکرر جاروبک و حلقه هاي ولغزان ر تور و کاهش استحکام ر تور و
اشاره نمود لذا همانند موتورهاي قفس سنجابی کار برد وسیعی ندارد .
زمانیکه موتورهاي القائی دورانی بطور مستقیم به ولتاژ خط متصل شود جریان راه گیاندازي بزر را می کشد. در شرایطی که امپدانس داخلی منبع تغذیه بزرگ و یا ظرفیت جریان خروجی آن محدود 
باشد، راه اندازي موتور موجب افت ولتاژ خط می شود. درنتیجه سایر بارهاي متصل به آن منبع تغذیه دچار اشکال می گردند. لذا لازم است با استفاده از روشهایی، جریان راه اندازي محدود شود. رفتار 
موتورهاي قفس سنجابی در شرایط راه اندازي با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. راه اندازي موتورهاي رتور سیم پیچی شده با افزایش مقاومت خارجی رتور انجام می شود و جریان راه اندازي نیز 
محدود می شود. روش هاي دیگري هم وجود دارد که هم در مورد موتورهاي قفس سنجابی و هم در بندي ها در مدار قرار می گیرد.این امر باعث افزایش امپدانس معادل موتور شده و درنتیجه جریان راه 
اندازي محدود می شود. این روش بنام روش راه اندازي با سیم بندي کسري نامیده می شود .
گشتاور فاصله هوایی در موتور القائی دورانی متناسب با مجذور ولتاژ تغذیه است .
شکل کلی منحنی ها ي سرعت - گشتاور مشابه است ولی با مجذور ولتاژ تغییر می نماید .کنترل سرعت، باتغییر ولتاژ تغذیه به گونه ا ي انجام می شود که در سرعت مورد نظر گشتاور بار بوسیله 
موتور تامین می شود. از آنجایی که افزایش ولتاژ بالاتر از ولتاژ نامی مجاز نمی باشد بنا بر این در این روش،افزایش سرعت تا سرعت نامی امکان پذیر است .
رون گشتاور در لغزش مشخص با مجذور ولتاژ متناسب است، لذا جریان رتور مستقیما متناسب با ولتاژ تغذیه است .در نتیجه نسبت گشتاور به جریان با کاهش ولتاژ تغذیه کاهش می یابد. همچنین گشتاور موجود براي یک بار گذاري حرارتی مشخص براي موتور کاهش می یابد .گشتاور شکست نیز با مجذور ولتاژ کم می شود. بنابراین بهره برداري در سرعتهاي پایین و با شرایط حرارتی طبیعی موتور، در 
صورتی امکان پذیر است که گشتاور بار با کاهش سرعت تقلیل یابد بطور مثال میتوان به بارهاي پنکه اي بعنوان این دسته از بار هاي متغیر اشاره نمود . 
براي داشتن محدوده وسیعی ازتغییرا ت سرعت، لازم است از موتورهاي با لغزش نامی بالا استفاده شود و بنا براین موتورهاي کلاس D قفس سنجابی با لغزش بین 10 تا 20 درصد در بار نامی و یا 
وموتورهاي ر تور سیم بندي شده با مقاومت خارجی بالا بکار گرفته میشوند. در موتورهاي روتور سیمبندي شده بواسطه آنکه تلفات مسی رتور در مقاومت خارجی ایجاد می شود (خارج از 
تورور )نسبت به موتورهاي کلاسD مناسبتر می باشند. لذا می توان از موتورهاي کوچکتري نیز استفاده نمود و اما این امر لزوما منجر به داشتن محرکه با هزینه پایین تر نیست، چونکه هزینه هاي
بالاتر مربوط به نگهداري یک موتور روتور سیم بندي شده و همچنین مقاومتها ي اضافی خارجی وجود دارد .
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دستگاه برای بسته بندی packationmachinery 1 1,931 31-05-2023, 11:34 AM
آخرین ارسال: farsibloger
  بودجه بندی آزمون آزمایشی سازمان سنجش heyvagp1 0 564 31-07-2021, 01:20 PM
آخرین ارسال: heyvagp1
  جمع بندی کنکور سراسری 1400 heyvagp1 0 433 26-06-2021, 09:38 AM
آخرین ارسال: heyvagp1
  مقایسه موتور هاي القایی خطی و دورانی امیرحسین عباسی 0 521 02-05-2021, 10:41 PM
آخرین ارسال: امیرحسین عباسی
  رتور قفس سنجابی دوبل امیرحسین عباسی 0 319 02-05-2021, 09:55 PM
آخرین ارسال: امیرحسین عباسی
  دستگاه بسته بندی حبوبات packationmachinery 2 4,426 18-02-2021, 01:24 PM
آخرین ارسال: vitrinnetcom
  سنسور القایی m.seyfjamali 0 441 02-12-2020, 04:00 PM
آخرین ارسال: m.seyfjamali
  دستگاه بسته بندی ادویه های پودری packationmachinery 0 758 27-01-2020, 05:59 PM
آخرین ارسال: packationmachinery
  مدار موتور سه فاز ستاره – مثلث علیرضا پورحبیب 0 1,686 21-01-2020, 06:37 AM
آخرین ارسال: علیرضا پورحبیب
  راه اندازی موتور سه فاز ستاره مثلث علیرضا پورحبیب 0 655 21-01-2020, 05:27 AM
آخرین ارسال: علیرضا پورحبیب

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 17-05-2025، 02:22 AM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.