تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › طراحی صنعتی v
« قبلی 1 … 11 12 13 14 15 … 22 بعدی »

مسائل مالی فریلنسینگ

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
مسائل مالی فریلنسینگ
samaryaghoubi آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 35
موضوع‌ها: 35
تاریخ عضویت: May 2021
اعتبار: 0
#1
30-05-2021, 05:28 PM
شما ممکن است مجبور شوید همراه با صورت حساب خدمات خود، برای درخواست های دیگر کارفرما نیز صورت حساب بفرستید. مثلا برای خرید هاست، خدمات پستی، خدمات چاپ و یا یک کار خاص. چند نکته هست که باید به آنها توجه کنید:

۱- هیچ وقت هزینه ها را تقبل نکنید مگر خیلی کم باشد.
اینکه مشتری عادت کنید می تواند چیزهایی را مجانی داشته باشد درست نیست. این موارد یکی یکی تبدیل به یک زنجیره می شود که در نهایت شما احساس خوبی نسبت به آنها نخواهید داشت و در نتیجه به کدورت در رابطه شما با مشتری می انجامد.
۲- درصدی برای انجام هزینه ای اضافی بی افزایید
اضافه کردن ۲۵% درصد به هزینه ها منطقی به نظر می رسد برای مثال: برای زمانی که از شما برای خرید هاست یا ارسال بسته پستی صرف می کنید
۳- اگر هرینه ها بالا بود، حتما از مشتری بخواهید که خود شخصا با تامین کننده خدمات تماس بگیرد
ممکن است ۲۵% کمیسیون برای کارهای بزرگ مثل چاپ وسوسه برانگیز باشد. ولی کاری که شما انجام می دهید ریسک بزرگیست. اگر خدایی ناکرده اتفاقی رخ دهد تقبل هزینه بالا برای کسی که تازه کاری را شروع کرده ممکن است گران تمام شود. بهترین مثال برای این مورد همان چاپ است، هزینه های چاپ به راحتی به چند صد هزار تومان خواهد رسید. تصور کنید اگر اشتباهی در چاپ رخ دهد و کارفرما تصمیم بگیرد که شما باید خسارت را پرداخت کنید. تصور کنید اگر شما مجبور باشید به خاطر اشتباهی که انجام داده اید هزینه چاپ مجدد را از جیب پرداخت کنید. برای این موارد هم میشود برای مشتری صورت حساب فرستاد ولی ریسک انجام این کار نیز به عهده شماست.
 
 
[font=dana, tahoma]چه مبلغی درست است؟[/font]
سخت ترین کار فریلنسر همین است، تصمیم گیری برای قیمت. بیشتر فریلنسرها بصورت ساعتی کار می کنند. ممکن است آنها بصورت ساعتی شروع به کار کنند یا مقدار ساعتی که برای کار روی یک پروژه نیاز دارند را محاسبه و قیمت را اعلام کنند.
پیدا کردن قیمت ساعتی خود بستگی دارد به:
۱- [font=dana, tahoma]بقیه چه مبلغی دریافت می کنند؟ طبیعتا پیدا کردن عرف بازار فاکتور مهمی است. شما نمی توانید اگر بقیه مشتری را ۱۰هزار تومان شارژ می کنند، شما۵۰ هزارتومان در ساعت شارژ کنید، چون با چنین قیمتی احتمال پیدا کردن مشتری خیلی پائین خواهد آمد. پرس و جو کنید مطمئنا در اطراف شما افرادی با مهارت های شما وجود دارند.[/font]
[font=dana, tahoma]۲- حداکثر مبلغی که می توانید دریافت کنید چقدر است؟ اگر سرویس شما ۵۰ هزار تومان ارزش دارد و مشتری هم برای استفاده از خدمات شما حاضر است این مبلغ را پرداخت کند پس احمقانه است اگر مبلغ کمتری قبول کنید. در حقیقت هزینه شما همان چیزیست که بازار می تواند پرداخت کند. برای پیدا کردن این حد باید آزمون و خطا کنید و گاهی ممکن است مشتری را از دست بدهید.[/font]
[font=dana, tahoma]۳- به چه مبلغی نیاز دارید؟ یک راه برای قیمت گذاری این است که کمی به عقب بروید محاسبه کنید چند ساعت در هفته کار می کنید، هزینه های شما برای امرار معاش چقدر است. بنابراین چه مقدار نیاز دارید تا از پس هزینه های خود برآیید. این راه خوبیست مگر آنکه شما ندانید چند ساعت باید شارژ کنید چون شما تازه شروع بکار کرده اید.[/font]
چیز دیگری که باید به آن توجه کنید تعداد ساعتی است که شما شارژ می کنید. این در واقع تعداد ساعتی است که شما واقعا کار می کنید. یعنی با یک حساب ساده ۴۰ هزار تومان در ساعت، ۴۰ ساعت در هفته میشود ۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان در هفته. در حقیقت هر ساعتی که شما کار می کنید همراه است با مواردی که قابل شارژ نیست مانند حسابداری، دنبال مشتری گشتن، بازاریابی و کارهای دیگر. به علاوه شما باید درنظر داشته باشید که شما ممکن است مریض شوید، به تعطیلات بروید، و زمان هایی باشد که شما هیچ پروژه ای ندارید که انجام دهید. بنابراین قیمت ساعتی شما طبیعتا می بایست بیشتر از آن چیزی باشد که شما قبلا محاسبه کرده اید.
از طرف دیگر باید این را هم در نظر داشته باشید که قیمت پائین تر یا مناسب تر، پروژه های بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد و در نتیجه آن پروژه ها، پروژه های دیگری به شما ارجاع داده می شود. از آنجایی که گرفتن پروژه مهمترین بخش زندگی فریلنسر است نمی توان به این مورد بی توجه بود. اگر شما در ابتدا، کار خوب را با قیمت مناسب انجام دهید کارهای بعدی خواهند آمد. البته در ابتدا شما باید سخت تلاش کنید که در انتهای پروژه کارفرما کاملا راضی باشد. شما می توانید بعد از هر پروژه موفق کمی قیمت خود را بالا ببرید. و در نهایت شما باید خود را در یک موقعیت با پروژه های زیاد به همراه قیمت معقول ببینید.
فاکتور مهم دیگر برای قیمت گذاری این است که دقیقا بدانید زمان شما صرف چه چیزی می شود. همانطور که قبلا اشاره کردم یک برنامه پیدا کنید تا زمان خود را کنترل کنید. این به شما کمک می کند تا بهتر قیمت گذاری کنید و دقیقا به شما نشان می دهد زمان شما برعکس تصور خودتان کجا صرف می شود.

[font=dana, tahoma]صورتحساب[/font]
خیلی خوب است که قیمت شما یا پیش فاکتور تنظیم شده است، ولی در آخر پروژه، این پیش فاکتور برای نقد شدن کافی نیست. (در بیشتر موارد) شما باید فاکتور یا صورتحساب صادر کنید. ایجاد یک فاکتور درست فرق بین یک کسب و کار سالم با یک کسب وکار از بین رفته است.
برای شروع بهتر است بدانیم فاکتور چیست؟ با بیان خیلی ساده رونوشتی از پیش فاکتور (قیمت ارائه شده برای انجام پروژه) می باشد. پیش فاکتور به کارفرما اعلام می کند که انجام پروژه چه مقدار هزینه در بر خواهد داشت، درصورتی که فاکتور اعلام می کند که آن هزینه را لطفا پرداخت کنید. فرمت فاکتور در کشور های مختلف متفاوت است ولی معمولا از این اجزاء تشکیل می شود :
۱[font=dana, tahoma]– مالیات و اطلاعات حقوقی در این قسمت می توانید اطلاعات ثبت کسب و کار خود را وارد کنید به همراه آدرس و شماره فاکتور[/font]

[font=dana, tahoma]۲-مبلغی که می بایست پرداخت شود هزینه نهایی بصورت مجزا برای هر مورد که با پیش فاکتور مطابقت دارد[/font]

[font=dana, tahoma]۳- روش پرداخت خوب است که این قسمت را تا جایی که می توانید برای مشتری آسان کنید. چند روش برای مشتری معرفی کنید، پرداخت به بانک، پرداخت آنلاین، آدرس برای فرستادن چک و …[/font]
[font=dana, tahoma]۴- زمان پرداخت زمان پرداخت را مشخص کنید، زمان پرداخت بسته به مشتری می تواند متفاوت باشد مثلا پرداخت هنگام تحویل یا تا ۹۰ روز پس از تحویل[/font]
برای پروژه های بزرگ شاید شما بخواهید کار را به قسمت های کوچکری تقسیم کنید یا اصطلاحا فاز بندی کنید. مثلا یک پروژه را به ۴ قسمت تقسیم کنید و برای اجاره هر فاز ۲۵% بیعانه بگیرید تا کار تمام شود. برای فاز بندی کار مطمئن شوید در آخر فاز کارفرما چیزهایی را که باید تحویل بگیرد ببیند و تائید کند. حتی شما می توانید زمان را تخمین بزنید و برنامه تحویل ها را در اختیار کارفرما قرار دهید.
بهترین قسمت این نوع از انجام پروژه این است که شما در یک موقعیت پایدار از لحاظ مالی قرار میگیرید بجای اینکه ماه ها صبر کنید تا پروژه انجام شود و دوباره ماه ها صبر کنید تا فاکتور پرداخت شود. خوبی دیگر این است که شما ریسک دریافت نکردن وجه برای پروژه های بزرگ را کم می کنید.
برای هر پروژه ای خوب است از ابتدا مبلغی به عنوان بیعانه دریافت کنید. مخصوصا وقتی که کارفرما را نمی شناسید یا او در پرداخت هایش به موقع نیست. احتیاج نیست که بگویم وقتی بیعانه دریافت می کنید سعی کنید پروژه را به موقع و به بهترین شکل تحویل دهید.
 
 
[font=dana, tahoma]دریافت وجه[/font]
متاسفانه در طول راه ممکن است با مشتریانی برخورد کنید که پول ندهند، سعی کنند مبلغ کمتری پرداخت کنند یا مدت زمان پرداخت را تا جایی که می توانند افزایش دهند. این مشتریان می توانند برای فریلنسرهایی که تازه شروع کرده اند مشکل بزرگی محسوب شوند خصوصا اگر شما زمان زیادی از زمان کاری خود را صرف پروژه آنها کرده باشید.
قبل از اینکه درباره راه هایی که مطمئن شویم پرداخت صورت می گیرد بحث کنیم، بهتر است همیشه مبلغی را در پس انداز خود داشته باشید تا اگر با چنین مشکلی روبرو شدید بتوانید از پس هزینه های روزانه خود برآیید. نداشتن پس انداز کافی برای پرداخت هزینه ها در مواقعی که منتظر هستید مبلغ پروژه را دریافت کنید اصلی ترین خطر برای از دست دادن کسب و کار فریلنسرهاست.
وقتی کارفرما از پرداخت امتناع می کند شما برای کمک، به پیش فاکتور، ایمیل ها و فاکتور رجوع می کنید. فکر خوبی است اگر شما پیش فاکتور را مورد به مورد تنظیم کرده باشید تا بتوانید نشان دهید کارهایی که از شما خواسته شده، مورد به مورد را انجام داده اید. همینطور خوب است در فاکتور، زمان پرداخت را مشخص کنید تا بتوانید به آن اشاره کنید. اگر ایمیل یا مدرکی داشته باشید که کارفرما از انجام کار راضی است، نیز می تواند به شکایت شما کمک کند.
 
 
خوب بهتر است به ۳ سناریو اصلی نگاه کنیم:
[font=dana, tahoma]مشتری تا جای ممکن پرداخت را به تاخیر می اندازد[/font]
شما در پیش فاکتور و فاکتور شرایط قرارداد را ذکر می کنید، که این شامل شرایط پرداخت نیز هست. شما می توانید در شرایط پرداخت انتخاب کنید، پرداخت هنگام تحویل یا تا ۹۰ روز. کاملا واضح است که دادن ۹۰ روز زمان به کارفرما به نفع شما نیست و می تواند به کسب و کار شما آسیب وارد کند. برای فریلنسرها نهایتا ۳۰ روز زمان مناسبی برای پرداخت می تواند باشد، شاید شرکت های بزرگ بتوانند ۹۰روز منتظر پرداخت بمانند ولی نه شما.
اگر مشتری پرداخت را پس از زمان مقرر انجام نداد این وظیفه شماست تا به او یادآوری کنید و بصورت مرتب یادآوری کنید. بیاد داشته باشید کسی که باید در این میان شرمسار باشد کسی است که پرداخت را انجام نداده است. پس اگر شما از اینکه مرتب تماس بگیرید و ایمیل بزنید خجالت می کشید یا شرمنده می شوید! هزینه را تقبل کنید و بی خیال مبلغ خود شوید.
یادآوری هفتگی یا شاید در بعضی موارد روزانه، تقریبا همیشه کار ساز بوده و شما را به آنچه که می خواهید می رساند. اگر مشتری با این یادآوری ها اذیت شود، در نظر داشته باشید که او این روش را پیش گرفته تا پرداخت انجام ندهد و گذشته از آن چنین مشتری ارزش نگه داشتن را نیز ندارد.
کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که شرایطی برای تاخیر در پرداخت، در قرارداد خود درنظر بگیرید. این می تواند چیزی باشد مثل ۱% از کل مبلغ برای دیرکرد در پرداخت و ۱% در ماه به آن اضافه شود. مبلغ بالایی برای دیرکرد درنظر نگیرید. حداکثر می تواند مساوی با مبلغ سود بانکی باشد.
دریافت هزینه برای دیرکرد در پرداخت می تواند کارساز باشد ولی بعضی از مشتریان ممکن است با آن برخود تند کنند یا منجر به خصومت شود، خصوصا اگر شما بلافاصله بعد از گذشت زمان پرداخت فاکتور، دیرکرد را صادر کنید. یا اگر شما برای مشتری که همیشه پرداخت های منظم داشته فاکتور دیرکرد صادر کنید احتمالا باید عصبانیت او را پشت تلفن یا در ایمیل تحمل کنید.
[font=dana, tahoma]مشتری سعی در کم کردن مبلغ پرداخت دارد[/font]
در این سناریو مشتری ادعا می کند که کار آنگونه که خواسته شده بود تحویل داده نشده است. به همین منظور خوب است که در پیش فاکتور بصورت مورد به مورد موارد درج شود و در صورت ممکن کارفرما پیش فاکتور را امضا کند. اگر شما امضای کارفرما را ندارید نوشته ای در ایمیل ها که کارفرما با موارد پیش فاکتور موافقت کرده است به شما کمک خواهد کرد.
بهترین راه برای حل این مشکل ملاقات حضوری با مشتری است. به دیدن او بروید و این دو مورد را در ذهن داشته باشید۱) شما سعی می کنید تا به کارفرما نشان دهید تا تمام کار به درستی انجام شده و اگر او درخواست کم کردن مبلغ را دارد ممکن است بخاطر دلیل خوبی باشد و ۲) شما فقط برای راضی کردن مشتری بررسی انجام نمی دهید، شما باید بدون آنکه پرخاشگری کنید ثابت کنید کار را درست انجام داده اید.
دیدن مشتری یا حداقل تماس با وی از طریق تلفن می تواند مشکل را حل کند. اگر مشکل حل نشد شما باید به سناریو بعدی رجوع کنید.
[font=dana, tahoma]مشتری پرداخت را انجام نمی دهد یا از شما اجتناب می کند [/font]
وقتی وضعیت از حالت دیرکرد در پرداخت یا اختلاف در پرداخت، به عدم پرداخت تغییر کرد، وقت آن است که اقدام قانونی انجام دهید. این در هر پروژه ای متفاوت است و بستگی به کاری که شما انجام می دهید دارد. بصورت کلی بهتر است همیشه وکیلی یا مشاوری داشته باشید تا در این زمان با او تماس بگیرید.
بعضی وقت ها هم (مخصوصا برای زمانی که مبلغ ناچیز است) می توانید این را ضرر انجام کسب و کار تلقی کنید و از آن به بعد به این مشتری یا مشتریانی مشابه سرویس ارائه ندهید. ناراحت کننده و خسته کننده است ولی در اینگونه موارد حتی ممکن است هزینه وکیل و دیگر هرینه های جانبی بیشتر از مبلغی باشد که می بایست دریافت کنید پس ساده ترین راه همین است.
 
 
[font=dana, tahoma]شناخت مشتریان مشکل ساز[/font]
همه مشتریان مثل هم نیستند و با تجربه ای که بدست می آورید می توانید مشتریانی را که درآینده دردسر ساز خواهند شد را شناسایی کنید. در اینجا به بعضی موارد که می تواند به شما کمک کند اشاره می کنم، توجه داشته باشید که اینها قانون نیست:
۱[font=dana, tahoma]–    مشتریانی که بیش از حد از خود محافظت می کنند
 گاهی وقت ها ممکن است با مشتری روبرو شوید که از شما بخواهد مدارک قانونی زیادی را امضا کنید، مثل قرارداد، شرایط پشتیبانی، شرایط حریم خصوصی یا غیره. در کل اینها چیزهای بدی نیست به شرط آنکه با دقت خوانده شود. تجربه نشان داده مشتریانی که فکر می کنند شما ممکن است سرشان کلاه بگذارید شروع به فکر می کنند که شما سرشان کلاه می گذارید. آنها وضعیت را برای خود ایجاد می کنند و شروع به جمع آوری مدرک می کنند. این بدان معنا نیست اگر هر مشتری از شما خواست مدارکی را امضا کنید مشتری بدی است ولی در ارتباط با مشتریانی که خیلی از اینکه ممکن است شما سرشان کلاه بگذارید نگرانند، احتیاط کنید.[/font]

۲[font=dana, tahoma]–    مشتریانی که سئوال های زیادی درمورد اینکه اگر از چیزی خوششان نیامد باز باید مبلغ آن را پرداخت کنند میپرسند این مورد برای طراحان خیلی اتفاق می افتد، مشتری می پرسد اگر از طراحی لوگو خوشم نیامد باز باید مبلغ آن را پرداخت کنم؟ این نشان می دهد مشتری به کار شما اعتماد ندارد، برای وقت شما ارزش قائل نیست و بیشتر وقت ها در پرداخت مشکل دارند.[/font]
توجه به این موارد و موارد دیگر به شما کمک می کند از خود محافظت کنید. توجه داشته باشید هر مشتری با دیگری فرق دارد و اگر در ارتباط با مشتری مطمئن نبودید، شانس این که خود را به شما نشان دهد را به او بدهید.
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فریلنسینگ چیست؟ samaryaghoubi 0 364 30-05-2021, 05:24 PM
آخرین ارسال: samaryaghoubi

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 20-05-2025، 05:13 AM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.