تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
  • سردر
  • جستجو
  • فهرست اعضا
  • سالنامه
  • راهنما
درود مهمان گرامی! ورود ثبت‌نام
ورود
نام کاربری:
گذرواژه‌:
گذرواژه‌تان را فراموش کرده‌اید؟
 
تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum › پردیس فناوری کیش › باشگاه متخصصین و مشاورین صنعت v
« قبلی 1 … 7 8 9 10 11 … 27 بعدی »

عوامل مؤثر در ناپایداری و رسوب آسفالتین

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حالت موضوعی
عوامل مؤثر در ناپایداری و رسوب آسفالتین
ashkan.pourzare آفلاین
عضو جوان
**
ارسال‌ها: 25
موضوع‌ها: 25
تاریخ عضویت: Aug 2020
اعتبار: 0
#1
30-09-2020, 03:21 PM
پارامترهایی که در رسوب مواد آلی سنگین از نفت خام تأثیر دارند عبارت‌اند از: مشخصات ترکیبی نفت خام و سیال تزریق‌شده، فشار، دما، مشخصات جریانی و مشخصات کانال­‎ها (لوله­‎های انتقال، چاه­‎ها و غیره) که سیال مخزن در آن جریان می‎­یابد و با تغییر این پارامترها ماهیت رسوب‌های تشکیل‌شده تغییر خواهد کرد.
تولید از مخازن نفتی سنگین و فرآیند هیدروکربن‌های حاصل از آن معمولاً نیازمند تغییر در ویسکوزیته، دما و فشار در مخزن، چاه و تجهیزات فرآیندی است. امروزه غالب نفت تولیدشده در دنیا حاصل کاربرد روش­‎های اولیه و ثانویه می­‎باشد. در این روش­‎ها از انرژی طبیعی مخزن یا تزریق گاز و آب به‌عنوان منبع انرژی ثانویه استفاده می­‎شود. کاربرد روش­‎های ازدیاد برداشت نفت عموماً تغییراتی در رفتار انتقالی و تعادلی نفت و خصوصیات سنگ مخزن به وجود می­‎آورد که علت اصلی تجمع و تشکیل رسوب آسفالتین و سایر ترکیبات در مخزن، ستون چاه و نواحی نزدیک به آن می­‎باشد. با توجه به نیاز صنعت نفت به مخازن با عمق بیشتر و با نفت سنگین و درنتیجه محتوای آسفالتین بیشتر، کاربرد روزافزون روش­‎های ازدیاد برداشت نفت برای تولید بیشتر، نقش آسفالتین و مشکلات ناشی از ته‌نشست آن بسیار مهم و قابل‌توجه می‎­نماید.
با توجه به مشکلات فوق ضروری است بدانیم چرا؟ چگونه؟ و چه موقع؟ آسفالتین در نقاط مختلف رسوب می­‎کند. به عبارت دیگر پاسخ دادن به سؤالاتی نظیر: شرایط عملیاتی برای تشکیل رسوب آسفالتین چیست؟ و چه مقدار آسفالتین تحت این شرایط رسوب می­‎کند؟ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تقریباً هر تغییر فیزیکی یا شیمیایی در تعادل نفت می­‎تواند باعث به وجود آمدن رسوب آسفالتین شود. عمومی­‎ترین این تغییرات عبارت‌اند از :
۱-اختلاط سیالات با دما و ترکیب متفاوت
۲-تزریق گاز و تغییر در PH
۳-اثر بارهای الکتریکی قوی و مواد شیمیایی
۴-افت فشار و درنتیجه کاهش دما و تنش
بسیاری از مخازن سبک تا متوسط پس از تولید اولیه توسط طغیان با آب از نظر اقتصادی محدودیت پیدا می­‎کنند و مخزن تحت عملیات با گازهای محلول و نیمه محلول قرار می‎­گیرد که منجر به تغییر خواص نفت و رسوب آسفالتین می­‎گردد. میادین بسیاری وجود دارند که تحت تزریق هیدروکربن‌های گازی برای بهبود بازیابی نفت قرارگرفته‌اند و با مشکل رسوب و ته‌نشست آسفالتین و انسداد در مخزن مواجه شده‎­اند. عملیات با اسید نیز در برخی از میادین نفتی باعث تشکیل رسوب آسفالتین شده است.
ته‌نشست آسفالتین به هنگام تولید طبیعی چاه نیز گزارش شده است که باعث خرابی سازند و انسداد در نقاط مختلف فرآیند شده است. در تولید گاز طبیعی هم تشکیل رسوب آسفالتین مشاهده شده است. رسوب آسفالتین معمولاً در مخازنی با مشخصات زیر اتفاق می‌افتد:
۱-سیال مخزن از نفت سبک تا متوسط با مقدار اندک آسفالتین تشکیل‌شده باشد.
۲-فشار اولیه چاه خیلی بزرگتر از فشار اشباع باشد.
نفت­‎های سنگین­‎تر که دارای مقادیر بزرگ‎تر آسفالتین هستند با مشکلات کمتری مواجه‌اند؛ زیرا مقادیر بیشتری از آسفالتین را در خود حل می­‎کنند. تمام نفت به هنگام تولید، تغییراتی را در ترکیب سیال مخزن تجربه می­‎کنند.

https://kishindustry.com
ارسال‌ها
پاسخ
« قدیمی‌تر | جدیدتر »


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشکلات رسوب آسفالتین در مراحل مختلف صنعت نفت و بحث راجع به رفع آنها ashkan.pourzare 1 1,198 02-11-2020, 04:31 PM
آخرین ارسال: banimodebanimag
  کنترل رسوبات آسفالتین در چاههای نفتی ashkan.pourzare 0 775 30-09-2020, 03:17 PM
آخرین ارسال: ashkan.pourzare
  ضدعفونی بذر از عوامل بیماری زا 0019651562 0 681 15-09-2020, 03:53 PM
آخرین ارسال: 0019651562

  • مشاهده‌ی نسخه‌ی قابل چاپ
پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
  • تیم انجمن
  • صفحه‌ی تماس
  • تالار کیش تک / kishtech forum
  • بازگشت به بالا
  • بایگانی
  • نشانه‌گذاری تمامی انجمن‌ها به عنوان خوانده شده
  • پیوند سایتی RSS
زمان کنونی: 29-05-2025، 06:38 AM Persian Translation by MyBBIran.com - Ver: 6.5
Powered by MyBB, © 2002-2025 MyBB Group.