تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
وظایف خانواده چیست؟ وظایف خانواده چیست؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: مجموعه مشاوره روانشناسی، تحصیلی و مددکاری (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=110)
+--- موضوع: وظایف خانواده چیست؟ وظایف خانواده چیست؟ (/showthread.php?tid=76905)



وظایف خانواده چیست؟ وظایف خانواده چیست؟ - lavazemkhanegi - 19-02-2023

وظایف خانواده چیست؟ وظایف خانواده چیست؟روانشناس خانواده
وظایف خانواده چیست؟ وظایف خانواده چیست؟
وظایف خانواده چیست؟ وظایف خانواده چیست؟
 
وظایف خانواده چیست؟ لطفا شرح دهید.
 
روانشناس خانواده
 
    کارکردهای خانواده
    توابع اساسی و جهانی
    توابع سنتی
        (I) کارکردهای اجتماعی
        (II) کارکردهای اقتصادی
        (III) کارکردهای روانی
        (IV) کارکردهای فرهنگی
        (V) کارکردهای مذهبی
        (VI) کارکردهای سیاسی
    خانواده به عنوان عامل اجتماعی شدن
    نقش خانواده در کنترل اجتماعی
 
خانواده کارکردهای
 
خانواده جایگاه بسیار مهمی در جامعه دارد. دلیل اصلی این امر اجرای انواع مختلف وظایف توسط آن است. اوگبرن و نیمکف گفته اند که برای ارزیابی اهمیت خانواده در هر فرهنگی، باید دانست که کارکردهای آن چیست و تا چه اندازه محقق می شود. کارکردهای خانواده را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
توابع اساسی و جهانی
 
این کارکردهای اساسی در خانواده ها در همه کشورهای جهان یافت می شود. اینها را می توان عملکردهای بیولوژیکی هر خانواده نیز نامید. این وظایف به شرح زیر است -
 
1. کارکرد ارضای نیازهای جنسی - خانواده از طریق نهاد ازدواج فرصتی را برای زن و مرد فراهم می کند تا به عنوان زن و شوهر روابط جنسی برقرار کنند. بنابراین به برآوردن نیاز بیولوژیکی آنها (رضایت جنسی) کمک می کند. اگر شخصی بدون ازدواج رابطه جنسی برقرار کند، صحیح نیست.
 
2. تولید مثل – برای تداوم جامعه لازم است اعضای جدیدی در جامعه متولد شوند. خانواده این وظیفه مهم را از طریق تولید مثل انجام می دهد.
 
3. ایمنی - انسان موجودی در میان همه موجودات زنده است که از بدو تولد تا سالیان دراز به کمک دیگران نیاز دارد. اگر این کمک را دریافت نکند، کارش تمام می شود. این حمایت در قالب امنیت توسط خانواده به اعضای خود ارائه می شود. خانواده تا یک سن خاص از آنها مراقبت می کند و آنها را قادر می سازد در محیط جغرافیایی و اجتماعی زندگی کنند. ماهیت امنیت نه تنها زیستی بلکه روانی نیز هست.
سنتی توابع
 
اینها همان کارکردهایی هستند که با اعمال و باورهای یک جامعه خاص تعیین می شوند. آثار سنتی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:
(I) کارکردهای اجتماعی
 
کارکردهای اجتماعی اصلی خانواده به شرح زیر است:
 
1. جامعه پذیری - سهم خانواده در جامعه پذیری مهم است. انسان در خانواده متولد می شود و تمام زندگی در آن می گذرد. آن را اولین مدرسه کودک نامیده اند. از این طریق او با ارزش های اجتماعی و جهان فرهنگی آشنا می شود. خانواده همچنین نقش مهمی در کنترل تمایلات حیوانی انسان (مانند طمع، خشم و خشونت و غیره) دارد.
 
2. تفریح – خانواده مرکز تفریحات غیررسمی و طبیعی است. خانواده به طرق مختلف، مانند گفتگوی متقابل یا با گویش توتلی کودکان، فرصت های سرگرمی را برای اعضا فراهم می کند. در جشنواره ها همه دور هم جمع می شوند و سرگرم می شوند. گاهی اوقات کودکان با تنها نشستن با مادربزرگ خود و گوش دادن به داستان سرگرم می شوند.
 روانشناس خانواده
3. برای تأمین موقعیت اجتماعی - خانواده وضعیت (وضعیت) و نقش (عملکرد) اعضای خود را روشن می کند. بنابراین خانواده به روشن شدن جایگاه خود در ساختار اجتماعی کمک می کند.
 
4. کارکردهای تربیتی – افلاطون خانواده را مدرسه ابتدایی زندگی نامیده است. درسی که در اینجا به او داده می شود در طول زندگی او پاک نشدنی باقی می ماند. این رسانه اصلی آموزش رسمی است.
 
5. کنترل اجتماعی - خانواده از همان دوران کودکی به اعضای خود انگیزه می دهد که مطابق با ارزش های اجتماعی رفتار کنند. از طریق اجتماعی شدن به گونه ای شخصیت آنها را شکل می دهد که از فعالیت های ضد اجتماعی دوری کرده و به پیشرفت جامعه کمک می کند.
(II) کارکردهای اقتصادی
 
خانواده همچنین وظایف اقتصادی زیر را انجام می دهد:
 
1. تقسیم کار - تقسیم کار در همه خانواده ها یافت می شود. دو مبنای اصلی تقسیم کار وجود دارد: (الف) سن، و (ب) جنس. همانطور که در هر خانواده ای در کار بچه ها، پیران و جوان ها تفاوت است، در کارهای زن و مرد نیز تفاوت است.
 
2. واحد تولیدی - خانواده یک واحد تولیدی عمده در جوامع بدوی و کشاورزی است. خانواده حتی در صنایع کلبه نیز یک واحد مهم محسوب می شود.
 
3. دارایی - هر خانواده بر دارایی خود کنترل دارد. اعم از اینکه مال منقول باشد یا غیرمنقول، توسط خانواده به درستی توزیع می شود. این خانواده است که تصمیم می گیرد چه کسی صاحب ملک باشد.
 
4. سیستم ارث: خانواده آن قوانین را وضع می کند تا هر فرد بتواند دارایی ارثی خود را بدست آورد. اگر نظام جانشینی این گونه نباشد، آن کس که حقوق و قدرت بیشتری دارد، تمام مال به حق خود را می گیرد.
(III) کارکردهای روانی
 
خانواده همچنین وسیله اصلی تامین امنیت روانی اعضاست. همچنین سه عملکرد روانی عمده را انجام می دهد:
 
1. ایجاد امنیت روانی - با ایجاد محبت و حسن نیت متقابل در بین اعضای خانواده باعث ایجاد محبت در آنها می شود. خانواده همچنین از کودکان بی پناه و معلول حمایت روانی کامل می کند. هیچ کار سختی را به آنها محول نمی کند. همچنین امنیت آنها از هر نظر تامین می شود.
 
2. رشد شخصیت - خانواده با مراقبت صحیح از آنها، خود را در کودکان پرورش می دهد. نفس به شکل گیری شخصیت او کمک می کند. شخصیت فرزندان به خانواده بستگی دارد.
 
3. ارضای نیازهای اساسی روانی - خانواده نیازهای اساسی روانی اعضا (مانند محبت و عشق و غیره) را نیز برآورده می کند. در واقع بیشتر نیازهای فرد در خانواده برآورده می شود.
(IV) کارکردهای فرهنگی
 
هر جامعه ای فرهنگ خاص خود را دارد. خانواده نیز عامل اصلی انتقال فرهنگ است. خانواده فعالیت های فرهنگی را به اعضای خود آموزش می دهد. خانواده از آداب، قوانین، سنت ها و آداب و رسوم و غیره جامعه محافظت می کند. خانواده آرمان ها، آداب و رسوم و سنت های مربوط به فرهنگ خود را به فرزندان می آموزد.
(V) کارکردهای مذهبی
 
خانواده در اجرای کارهای مذهبی جایگاه ویژه ای دارد. در هر خانواده ای به یک یا آن دین اهمیت داده می شود. تنها در خانواده است که انسان به این یا آن دین ایمان می آورد و پیرو آن می شود. خانواده اعضای خود را با باورها، ارزش ها و نگرش های مذهبی آشنا می کند. دیدگاه ها و نگرش های مذهبی والدین نیز در زندگی فرزندان تأثیر بسزایی دارد.
(VI) کارکردهای سیاسی
 
خانواده در اجرای کارهای سیاسی نیز جایگاه برجسته ای دارد. مجومدار می گوید فاعل، حاکم واقعی خانواده است. او رفتار اعضا را کنترل می کند. همانطور که خانواده کوچکترین واحد جامعه است، به همین ترتیب کوچکترین واحد دولت نیز می باشد. به همین دلیل است که خانواده را گاهی حالت مینیاتوری می نامند. خانواده آن ویژگی ها را در انسان ایجاد می کند تا در زندگی سیاسی نیز موفق باشند. برای یک شهروند خوب، دانستن احساسات نظم، برابری و دوستی و غیره بسیار مهم است. این ویژگی های مهم فقط در خانواده ایجاد می شود.
خانواده به عنوان عامل اجتماعی شدن
 
خانواده یک گروه اولیه مهم است. خانواده در آموزش ویژگی های اجتماعی به کودک (یعنی اجتماعی کردن او) نقش مهمی دارد. به عقیده چارلز کولی، خانواده ها در شکل گیری آرمان ها و گرایش اجتماعی اولویت دارند. به این دلیل اولیه نامیده می شود که اولین گروهی که کودک با آن در تماس است خانواده است. به همین دلیل است که تأثیر خانواده بر کودک ماهیت کاملاً دائمی دارد. مادر به او شیر می دهد و از او محافظت می کند. همزمان پدر و سایر اعضای خانواده با رفتار محبت آمیز با کودک سعی در برآوردن نیازهای او دارند. این باعث ایجاد حس امنیت در ذهن کودک می شود. او شروع به دانستن این موضوع می کند که با انجام چه کاری چه نوع رفتاری را به دست خواهد آورد. در کنار این، دانش زبان فقط از خانواده می آید. هر یک از اعضای خانواده افکار و طرز رفتار خاص خود را دارند و غیره. اما به دلیل ارتباط نزدیک با کودک، همه از نزدیک با او زندگی می کنند. بنابراین کودک یاد می گیرد که با آنها سازگار شود. وقتی بزرگ شد یاد می گیرد طبق قوانین و قراردادها عمل کند. اگر در خانواده نقصی وجود داشته باشد یا جامعه پذیری معیوب بوده باشد، در این صورت شخصیت از هم می پاشد. فرد از طریق خانواده رفتار اجتماعی، زبان، طرز لباس پوشیدن، طرز غذا خوردن و رفتار مطابق فرهنگ خود را می آموزد.
 روانشناس خانواده
با توجه به نقش مهم خانواده در جامعه پذیری، بسیاری از محققان آن را حامل فرهنگ و سنت نامیده اند. تا حد زیادی این نیز درست است. شناخت کودک از فرهنگ خود ابتدا فقط در خانواده است. خانواده در واقع وسیله اصلی انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر از طریق فرآیند اجتماعی شدن است.
نقش خانواده در کنترل اجتماعی
 
خانواده جایگاه مهمی در کنترل اجتماعی دارد. خانواده نقش مهمی در یادگیری کودک، اجتماعی شدن او و در نهایت در کنترل رفتار او دارد. کارکردهایی که خانواده به وسیله آنها رفتار اعضا را کنترل می کند به شرح زیر است
 
1. بیداری آگاهی و ذهنیت اجتماعی - خانواده سازمانی است که کودکان را نسبت به جامعه آگاه می کند. کودک در ابتدا والدین و خود را دنیا می داند. خانواده کودک را با دنیای بیرون آشنا می کند. کودک تنها پس از معرفی به دنیای بیرون وجود جامعه را می پذیرد. او باید در نظر داشته باشد که از دیگران چه انتظاراتی دارد و دیگران از او چه انتظاراتی دارند. خانواده اجتماعی بودن را در کودک ایجاد می کند. ذهنیت اجتماعی فقط یک هدیه به جامعه است، زیرا ما نمی توانیم آن را در هیچ کجای خارج از جامعه بیاموزیم. تا زمانی که یک فرد ذهنیت اجتماعی پیدا نکند، رفتار او حیوانی تر باقی می ماند. او تنها زمانی می تواند یاد بگیرد که رفتار خود را کنترل کند که این طرز فکر را در خود ایجاد کند.
 
2. تعریف جایگاه و نقش ها - کنترل اجتماعی به معنای تعادل در موقعیت و کارکردهای اجتماعی است. اگر تعادلی بین این دو وجود نداشته باشد، اعضا نه بر اساس اجماع اجتماعی (اتفاق نظر)، بلکه بر اساس میل خود شروع به کار می کنند. اتفاق آرا بستگی به این دارد که اعضا تا چه اندازه مسئولیت خود را به خاطر داشته باشند و تا چه اندازه مسئولیت خود را انجام دهند. در خانواده به کودک گفته می شود که در ساختار خانواده چه جایگاهی دارد. امید جامعه از او چیست؟ به این ترتیب خانواده با تعریف شفاف وظایف و حقوق افراد به کنترل اجتماعی کمک می کند.
 
3. تأمین بسیاری از نیازهای اجتماعی و روانی – انسان نیازهای اجتماعی، اقتصادی، جسمی و روانی فراوانی دارد. این نیازها فقط در خانواده برآورده می شود. هیچ سازمان یا کمیته دیگری در جهان نمی تواند این کار را انجام دهد. رضایت جنسی اساس خانواده است. خانواده نه تنها رضایت زیستی و جسمی را فراهم می کند، بلکه نیازهای اجتماعی ما را نیز برآورده می کند.
 
4. با برقراری روابط اولیه شخصی و مستقیم (با برقراری روابط شخصی و حضوری) - خانواده یک گروه اولیه است. روابط شخصی و چهره به چهره در گروه های اولیه یافت می شود. ویژگی این روابط این است که کودکان آنقدر برای بزرگترهای خود احترام قائل می شوند که هرگز جرات مخالفت با آنها را ندارند. رفتار فردی که تحت کنترل قوانین کلان کشور نیست، می تواند با صحبت نکردن همسر یا عدم نشستن همه اعضای خانواده با آن فرد خاص و خوردن غذا کنترل شود.
 
5. با اجرای مراسم و اعیاد خانوادگی – هر خانواده اعیاد و اعیاد خاصی دارد. آنها را خانواده به طور سنتی جشن می گیرد. به مناسبت اعیاد و جشن ها شیوه خاصی برای کار وجود دارد. پس می توان گفت رفتار ما با توجه به این اعیاد و جشن ها به معنای یکنواختی بین ما و گروه است. بنابراین، حتی پس از برگزاری جشن ها و جشن ها، خانواده با ایجاد یکنواختی در رفتار اعضای خود را کنترل می کند.
 
6. اجتماعی شدن و رشد «خود» - خانواده کودکان را اجتماعی می کند و با کنترل رفتار حیوانی آنها را به رفتار اجتماعی در می آورد. کودک از طریق اجتماعی شدن در خانواده، ارزش ها و آرمان های اجتماعی را می آموزد. او سعی می کند مطابق با آن رفتار کند. این به کنترل اجتماعی کمک می کند. همچنین خانواده از طریق فرآیند اجتماعی شدن به رشد «خود» فرزندان کمک می کند. اگر جامعه پذیری فرد درست باشد، در مسیر آوردن رفتار انحرافی او مشکلی وجود ندارد.
 
7. با ایجاد ویژگی های اجتماعی - خانواده "خود" و شخصیت فرد را توسعه می دهد. برای این منظور خانواده نقش اساسی در شکل گیری ذهنیت اجتماعی، آگاهی، طبیعت و آرمان ها دارد. ما همه ویژگی های اجتماعی را در خانواده یاد می گیریم. همکاری، انتقاد، همدردی، محبت، خویشتن داری، فداکاری، بردباری، انضباط، وفاداری، رعایت تکلیف، مسئولیت پذیری، اطاعت، وفاداری به بزرگان، خیرخواهی، صداقت، سازگاری در هر موقعیتی، تربیت سلطه و فرمانروایی و... بنابراین همه اعضای خانواده رفتار خود را بر اساس آداب و رسوم خانواده کنترل می کنند بدون اینکه آنها را آزاد بگذارند.
 
8. با تقلید از یادگیری و انضباط اجتماعی – کودک ابتدا عضوی از خانواده می شود. او در طول زندگی خود عضوی از یک یا آن خانواده باقی می ماند. در خانواده کودک همه چیز را یاد می گیرد. او به یادگیری چیزهایی مانند خوردن، پوشیدن، بلند شدن، نشستن، صحبت کردن، قوانین و مقررات و غیره در خانواده ادامه می دهد. به همین دلیل است که می گویند خانواده اولین مدرسه شهروندی است. اولین درس تکلیف و حقوق را در خود خانواده به بچه ها می دهند. فرزندان خانواده با تقلید انضباط را می آموزند و همیشه از دستورات برادر بزرگتر، پدر یا سرپرست خانواده اطاعت می کنند. خواهر و مادر نیز به دستور پدر یا فاعل عمل می کنند. بنابراین کودک یاد می گیرد که فقط از کنترل خانواده تبعیت کند. اگر در خانه به کودک درس کنترل و انضباط آموزش داده نشود، حتی قوانین ایالتی نیز نمی تواند او را کنترل کند.
 روانشناس خانواده
9. با رفتار بر اساس سنت ها و آداب و رسوم - خانواده به کودک می آموزد که به آداب و رسوم سنتی احترام بگذارد. به همین دلیل رفتار اعضا منظم و بر اساس این آداب و سنن هدایت می شود. خانواده همچنان آنها را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند. بنابراین، همه اعضای خانواده بر اساس این سنت ها و قراردادها رفتار می کنند و بدین وسیله خودشان تحت کنترل قرار می گیرند.
 
لینک مهم
 
    معانی و تعاریف جامعه شناسی. معانی و تعاریف جامعه شناسی به زبان هندی
    معانی و تعاریف روش علمی. ویژگی های بارز روش علمی. ماهیت علمی جامعه شناسی
    حوزه جامعه شناسی | رویکرد تکوینی یا جزئی گرایانه. نقد فرقه تکوینی
    فرقه هماهنگ کننده | مدرسه مصنوعی به زبان هندی
    نقد فرقه هماهنگی. نقد مکتب سنتتیک
    اهمیت جامعه شناسی | اهمیت جامعه شناسی در هندی \
    نوزاد تازه متولد شده چه ویژگی هایی دارد؟
    شما از بزهکاری نوجوانان چه می فهمید؟ علل و انواع آن
    اهمیت ورزش در زندگی کودک چیست؟
    بازی چیست؟ تفاوت بین بازی و کار چیست؟
    سلامت روان معلمان | سلامت روان معلمان
    چه رابطه ای بین سلامت روان و آموزش وجود دارد؟
    معنی و نشانه های سلامت روان
    چند نوع بازی وجود دارد؟ لطفا شرح دهید.
    تئوری بازی و بازی در دوران نوزادی و کودکی
    منظور از منافع چیست؟ علایق چگونه رشد می کنند؟
    چه تاثیری بر رشد شخصیت کودک دارد؟
    سهم آموزش در شخصیت سازی چیست؟
    علایق اصلی دوران کودکی | علایق اصلی دوران کودکی در هندی
    عوامل نارضایتی معلمان چیست؟
روانشناس خانواده