تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum
بررسی رابطه نشاط سازمانی و افزایش بهره وری - نسخه‌ی قابل چاپ

+- تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum (http://forum.kishtech.ir)
+-- انجمن: پردیس فناوری کیش (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: گروه رشته های مدیریت (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: مدیریت دولتی (http://forum.kishtech.ir/forumdisplay.php?fid=90)
+---- موضوع: بررسی رابطه نشاط سازمانی و افزایش بهره وری (/showthread.php?tid=42173)



بررسی رابطه نشاط سازمانی و افزایش بهره وری - alializadeh - 23-06-2020

. بیان مسئله:
تغییر و تحولات سریع و بنیادین محیط فعالیت سازمان ها و گسترش دامنه رقابت میان آنها از سطح محلی به سطح جهانی، سازمانهای مختلف را با چالشهای متعددی روبرو کرده است به نحوی که ادامه حیات آنها مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند جهانی است. در این فضای پیچیده و رقابتی، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که با استفاده مؤثر و كارآمد از منابع گوناگون چون نيروي كار، سرمايه، مواد، انرژي و اطلاعات  بیشترین ستانده و بهره وری را داشته باشند و بیشترین پاسخگوئی را نسبت به مخاطبان خود داشته باشند. گرچه در گذشته وجود ساختار سازماني مناسب، روشهاي اجرائي كارآمد، تجهيزات و ابزار كار سالم، فضاي كار متعادل و از همه مهمتر نيروي انساني واجد صلاحیت از جمله ضروريات نيل به بهره وري شمرده می شد و بیشتر مورد توجه مدیران قرار می گرفت؛ اما امروزه، و در ادامه تلاش به منظور یافتن راهی در جهت بیشینه کردن بهره وری، بهبود سود و منافع کارکنان و افزایش کيفيت زندگی آنان، صاحب نظران به نشاط سازمانی و ایجاد شادی در محل کار توجه کرده اند و افزایش شادی در سازمان را به عنوان یکی از اولویت های اساسی و یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر بهره وری شناسایی کرده اند. مفهوم نشاط سازمانی از جمله مفاهیم نوین و مشترک علم روانشناسی صنعتی و مدیریت است که ارتباط مستقیم آن با میزان بهره وری موجب گردیده تا سازمانها جهت دستیابی به بهره وری بیشتر اقدام به پیاده سازی آن و ایجاد آموزش های شادی برای کارکنان خود نموده و آنها را ترغیب نمایند تا شاد بوده و این شادی را به خارج از محیط کار و فعالیت نیز انتقال دهند. ضرورت پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ایجادکننده آن در سازمان ها از آنجا ناشی می شود که شادي از یک طرف عواطف مثبت کارکنان را افزایش داده و از طرف دیگر با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهره وري خواهد شد. لذا با توجه به نقش و اهمیتی که نشاط سازمانی و فضای سازمان بر بهره وری و میزان ستانده سازمان های امروزی دارد، این پژوهش به مفهوم نشاط سازمانی و تأثیر افزایش بهره وری در سازمان ها می پردازیم.


3. سؤال اصلی: نشاط سازمانی چه تأثیری بر افزایش بهره وری در سازمان دارد؟
4. سؤال فرعی: راه های پیاده سازی نشاط سازمانی در سازمان کدامند؟
5. فرضیه اصلی: نشاط سازمانی از طریق افزایش حس کامیابی و موفقیت سازمانی باعث افزایش همکاری، همیاری، احساس مسئولیت و در نتیجه افزایش بهره وری در سازمان خواهد شد.
6. فرضیه رقیب یا پوچ: نشاط سازمانی هیچ گونه تأثیری بر بهره وری سازمانی ندارد.
7. متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل                                                                                              متغیر وابسته
نشاط سازمانی                                                                                           افزایش بهره وری
8. اهمیت و ضرورت تحقیق
نشاط سازمانی یکی از نیازهای اساسی موفقیت و کامیابی در ارتباطات انسانی و در زندگی فردی و انجام موفق مسئولیت های اجتماعی و سازمانی است. نشاط سازمانی عبارتست از پديد آوردن بستر و فضايي در محیط کار كه منجر به توليد انرژي، سبكي و چالاكي و احساس انرژي براي دستيابي به اهداف و نتايج مورد انتظار شود. نشاط سازمانی می تواند راهکاری سودبخش برای موفقیت شغلی فرد و اطرافیان وی باشد. این ویژگی به افراد عزت نفس، شایستگی و نیرو هدیه می دهد و حس همکاری و همیاری و مسئوولیت در برابر تصمیم گیری و حسن انجام وظائف محوله را دوچندان می کند. گرچه توجه به بهداشت روانی و نشاط سازمانی محیط کار سالهای مدیدی مغفول مانده بود و حتی آموزشی هم در زمینه چگونگی ارتقاي سلامت روحی براي کارکنان وجود نداشت؛ اما از آنجا که زندگی ماشینی و پر استرس امروز و سرعت و شتاب بیش از پیش تغییرات سازمانی باعث شده تا آرامش و نشاط از محیط کار و تعاملات اجتماعی رخت بربسته و  موجی از افسردگی های روحی، مشکلات ارتباطی، ترک کار و ... در میان کارکنان بوجود آید، توجه به بهداشت روانی و روحی کارکنان نیز همانند بهداشت جسمی آنان مورد توجه صاحب نظران قرار گرفت. امروزه مدیران سازمان های مختلف نیز می کوشند تا براي ایجاد سازمان هاي پویا و با نشاط و به طور کلی، جهت افز ایش عواطف مثبت کارکنان با ایجاد مهار تهاي شاد زیستن و شاد بودن در فضاي سازمانی، جامعه و زندگی افراد را از خمودگی و ایستایی نجات دهد.  توجه به این مسئله نه تنها می تواند محیط کار را به محیطی پویا، خلاق و رشدیابنده تبدیل نماید، بلکه می تواند بر خانواده کارکنان نیز اثرگذار باشد و آنان را در راستاي اهداف سازمانی قرار دهد.
9. روش تحقیق: تحلیلی- توصیفی
10. روش گردآوری اطلاعات:‌کتابخانه ای و مطالعه منابع و متون
 
 
11. تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:
الف) تعریف مفهومی: نشاط به تجربه مکرر حالات و عواطف مثبت و احساس رضایت کلی نسبت به زندگی اشاره دارد.  نشاط در محیط کار زمانی حاصل می شود که فرد جهت دست یابی به اهداف کاری خود از توانایی ها و استعدادهای خود استفاده می نماید
ب) تعریف عملیاتی:
ü[font=Times New Roman]    [/font]امنيت در محيط كار: احساس امنيت مستلزم توانايي حفظ آنچه شخص دارد و حصول اطمينان از تداوم برخورداري آن در آينده   مي باشد. اين مؤلفه اساسي ترين مباني براي نشاط سازمانی است. اطمینان کارکنان از ایمنی محل کار و اینکه خطري در محيط كار آنها را تهديد نمي كند.، محيط مناسب و آرام کار شامل (نور، دما،‌ صدا، كيفيت هوا و ...)، حقوق منصفانه و مکفی كه به راحتي بتوانند با آن زندگي كنند. و نهایتاً امنيت شغلی شامل امنيت در قابل سوءاستفاده هاي كاري و اخراج غيرمنطقي... از مهمترین موارد امنیت در محیط کار به شمار می روند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]عدالت سازمانی: بر اساس تئوري عدالت سازمانی ‌هر فردي نسبت نتايج حاصل از كار خود به نهاده هايش در آن كار را با ديگران مقايسه مي­كند. کارکنان بر اساس اين مقايسه احساس عدالت يا بي عدالتي مي كند. در این مؤلفه کارمندان عدالت توزیعی شامل پاداش ها و مزایا و منصفانه بودن رفتار تصميم گيرندگان را با خود مورد ارزیابی قرار می دهند. بدیهی است که هرچه عدالت توزیعی میان کارکنان یک سازمان بیشتر باشد به همان نسبت پویایی و نشاط سازمان نیز افزایش می یاید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به عدالت سازمانی ایمان دارند، ميزان رضایت و شادمانی در آنها سيزده برابر دیگران است.
ü[font=Times New Roman]    [/font]ساختار سازمانی منعطف: امروزه بوروکراسی گسترده و دست و پا گیر مانعی برای موفقیت و نشاط سازمانی کارکنان تبدیل شده است.  اگر قرار باشد كاركنان توانايي خود را به بهترين شكل بروز دهند بايد ميزان آزادي و اختيار آنها افزايش يابد. تحقيقات نشان داده است افرادی که آزادند خود تصميم گيری کنند، سه برابر بيش از افراد دیگر که برای آنها تصميم گرفته می شود، شادمان ترند .
ü[font=Times New Roman]    [/font]خودگشودگي مدیران:خودگشودگي باعث شادي در محيط كار مي شود و بالعكس پنهان كردن تفكرات و احساسات واقعي منجر به عدم نشاط و شادي در محيط كار خواهد شد. به اشتراك گذاشتن اطلاعات باعث اعتماد در افراد شده و آنها احساس ارزشمند بودن مي­كنند. زماني كه شما (مديران) با گشودگي با افراد ارتباط برقرار مي­كنيد، از خلاقيت و انرژي آنها به بهترين نحو استفاده خواهند كرد. اگر مدیران اين كار را انجام ندهيد کارکنان احساس مي كنند كه به منزله چرخ دنده ماشين مي باشند و شاد نخواهند بود.
ü[font=Times New Roman]    [/font]مشاركت: مطالعات روان شناسي نشان داده است كه توانايي كنترل عوامل محيطي، ‌اساسي ترين مؤلفه براي شادي مي باشد. زماني كه در تصميماتي كه براي ما مهم است، شركت مي كنيم و براي ساختن آينده خود فعالانه وارد عمل مي­شويم شادتر خواهيم بود. مشاركت باعث بهره گرفتن از توانمندي ديگران مي­شود و همدلي و صميميت را افزايش مي­دهد. مديريت مشاركتي بر اين منطق استوار است كه افراد در تصميم­سازي ها و تصميم گيري هايي كه بر سرنوشت آن­ها اثر مي­گذارد، مشاركت كنند، در كارهاي خود آزادي عمل بيشتري داشته باشند و بر زندگاني كاري خود كنترل هايي اعمال نمايند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]معنادار بودن كار: معنادار بودن كار و زندگي مهم­ترين عاملي است كه موجب انبساط روحي انسان مي شود. بيشتر روان شناسان وجود معنا در زندگي را عامل اساسي براي واداشتن آدميان به ادامه زندگي به طور عام و فراهم كردن زندگي شاد و همراه با خرسندي به طور خاص مي دانند. اساسي ترين مفاهيمي كه مي توانند به زندگي انسان معنا دهند، ايمان به امور متعالي مي باشد. انسان ها نه تنها در زندگاني دنبال هدف هستند، بلكه در محيط كار نيز مي­خواهند حكمت و معناي كار معلوم باشد. بر اساس نظريه نشاط و خوشبختي واقعي، يكي از منابع نشاط انجام كارهاي مفيد و هدفمند است كه به معناي انجام كارهايي است كه به منظور دستيابي به ارزش­ها صورت مي گيرد و هدفي فراتر از ارضاي تمايلات فردي را دنبال مي­كنند. مشاغلي كه براي افراد معنادار است، دست يافتن به شادي در محيط كاري را تسهيل مي كند.
مزاياي پیاده سازی نظام نشاط براي سازمان؟
ضرورت پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ايجادكننده آن در سازمان­ها از آنجا ناشي مي شود كه شادي از يك طرف عواطف مثبت پرسنل را افزايش داده و از طرفي با كاهش عواطف منفي، باعث افزايش بهره وري خواهد شد. امروزه سازمان هاي سالم، سازمان هايي هستند كه به همان اندازه كه به كار و بهره وري اهميت مي دهند، به سلامت رواني و جسمي كاركنان توجه دارند. با سلامت افراد، سلامت سازمان تضمين خواهد شد و سازمان سالم مي تواند از بهره وري، توانمندي و كارايي لازم براي مواجهه با دنياي توأم با رقابت برخوردار شود. جایی که در آن فرهنگ، فضا و شیوه های سازمانی، محیطی خلق می کند که موجب سلامتی جسمی و روانی کارکنان می شود و در نتیجه آن، بهره وری سازمانی افزایش می یابد. بسياري از مطالعات نشان مي دهد سازمانهاي شاد بيشترين درآمد را دارند چون كاركنان شاد بهره ورتر، خلاق تر، كمتر دچار بيماري و غيبت شده به مشتريان خدمات بيشتر و بهتري ارايه مي كنند و كمتر به ترك سازمان مبادرت مي ورزند. از جمله مزایای توجه به نشاط سازمانی در محیط کار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
ü[font=Times New Roman]    [/font]افزایش بهره وری: پیوند و رابطه آشکار و دو طرفه ای بین "شادی در کار" و "بهره وری" وجود دارد. به این معنی که اگر می خواهید بهره ور بیشتری داشته باشید، بهترین چیزی که می تواند کمکتان کند تمرکز بر شاد بودن در کار است. کارکنان شاد مولدتر هستند. هنگامی که کارکنان شاد هستند توانایی انجام کار در آنها افزایش می یابد، شادی نه تنها باعث بهبود کمی تولید می شود بلکه با افزایش بهره وری موجب ایجاد محصول با کیفیت بهتر و همچنین افتخار و غرور و تعهد به کار در کارکنان می شود.
ü[font=Times New Roman]    [/font]بهبود توانایی تصمیم گیری: شادی استرس و عدم اطمینان را که نوعی سردرگمی است کاهش می دهد و با این کار آنها به جای بخشی از یک مساله شدن یا ایجاد مشکل تبدیل به ابزاری برای حل مشکلات می شوند. وقتی کارکنان احساس خوبی در مورد کارشان داشته باشند آن را بهتر انجام می دهند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]بروز رفتار شهروندی:کارکنان شاد عموما با همکاران و مخاطبان خود بهتر رفتار می کنند. رفتار و آرامش کارکنان، طرز حرف زدن آنها، حتی آهنگ صدای آنها باعث ایجاد احساس مطلوبی در میان اطرافیان شده و آنها را به تعامل با سازمان ترغیب می کند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]توسعه ارتباطات: در دنیای امروزی ارتباطات خوب اولین دلیل موفقیت است. ارتباطات به صورت درون فردی شروع می شود. کسی که می تواند به خوبی با خود ارتباط یرقرار کند می تواند با دیگران هم ارتباط خوبی داشته باشد. افراد شاد با عزت نفس زیاد می توانند ارتباطات صادقانه تر و موثر تری با دیگران برقرار کنند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]رونق کار تیمی: سازمان به منزله زنجیری است که کارکنان حلقه های آن هستند. با شادبودن تک تک حلقه های زنجیر کل زنجیر شاد گردیده و شادی موجب افزایش قدرت کل سازمان می شود. به همان میزان ناشادی سبب تضعیف قدرت سازمان خواهد شد.
ü[font=Times New Roman]    [/font]افزایش رضایت شغلی: رضایت شغلی به این معنی است که پول تنها دلیل انجام کار توسط افراد نیست. انگیزش یک محرک مهم برای فعالیت افراد است. محیط کاری و کیفیت کار باتغییر نگرش افراد طور قابل توجهی بهبود می یابد. محیط کار دوستانه باعث کارآیی و پیشرفت بیشتر می شود.
نشاط سازمانی در اندیشه های اعتقادی:
شادي ‌و ‌نشاط و تفريح از جمله نيازهاي روحي‌و‌فطري انسان است كه در بسياري ازجنبه‌هاي حياتي وي نقش مؤثري ايفا مي‌كند. دين‌مبين‌اسلام كه به تمام نيازهاي روحي‌وجسمي انسان توجه داشته، اين موضوع را نيز موردتوجه قرار داده است. وجود آيات‌متعدد در قرآن‌كريم، سخنان‌پيامبر(ص) و احاديث و روايات منقول از ائمه‌ي‌معصومين(ع) و به‌طور كلي متون‌ديني حاكي از اهميت اين موضوع در اسلام ‌است. مهمترین مؤلفه های نشاط سازمانی از منظر آیات و روابات اسلامی عبارتند از:
ü[font=Times New Roman]    [/font]برخورد عادلانه منصفانه با زیردستان: عدالت، به‌ويژه در مناصب كليدي و مديريتي، بسيار اهميت دارد و به آن توصيه شده است. پيامبر(ص) مي‌فرمايد: هر كس بعد از من ولايت و منصبي را بپذيرد، روز قيامت او را در كنار صراط نگه مي‌دارند و فرشتگان نامة عمل او را مي‌گشايند. اگر عادل بود، خدا او را به بركت عدالتش نجات مي‌دهد؛ و اگر ظالم بود، صراط چنان فشاري بر او وارد مي‌كند كه تمام مفاصلش از هم جدا مي‌شود و سپس در آتش سرنگون مي‌گردد.
ü[font=Times New Roman]    [/font]رأفت و مهربانی نسبت به دیگران: در قرآن، يكي از صفات و ويژگي‌هاي پيامبر اكرم رأفت، مهرباني و محبت آن حضرت معرفي شده است: «لَقَد جَآءَكم رَسُولٌ مِّن أنفُسِكم عَزِيزٌ عَلَيهِ مَا عَنِتُّم حَرِيصٌ عَلَيكم بِالمُؤمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ» (توبه: 128)؛ همانا پيامبري از جنس خودتان به رسالت به‌سوي شما آمده است كه تباهي و زيان شما بر او دشوار است و سخت به شما علاقه دارد و با مؤمنان، رئوف و مهربان است. حضرت علي(ع) نيز در نامه به مالك‌ اشتر او را به محبت، رحمت و مهرباني نسبت‌به مردم فرامي‌خوانند و مي‌فرمايند: «وَ أشعِر قَلبَك الرَّحمَهَ لِلرَّعِيهِ وَ المَحَبَّهَ لَهُم وَ اللُّطفَ بِهِم ...»؛ قلب خود را از مهرباني و رحمت براي رعيت و محبت و دوستي با آنان و نيز لطف و احسان به ايشان آكنده ساز.
ü[font=Times New Roman]    [/font]نرمش و خشونت بجا: از ديگر موارد، توجه به نشاط سازمانی  در سازمان، نرمش و خشونت بجای با كاركنان است که در متون اسلامي با واژة «رفق» و «لين» از آن يادشده است كه هر دو به‌معناي نرمش در برخورد با ديگران است. از پيشوايان معصوم(ع) روايات و احاديث فراواني صادر شده است كه همة مسلمانان را به رفق و مدارا توصيه مي‌كنند كه شامل عموم مردم و به‌ويژه مديران و كارمندان مي‌شود؛ چنانچه حضرت علي(ع) مي‌فرمايند: «مُداراهُ الرِّجالِ مِن أفضَلِ الأعمالِ»؛ سازش و مدارا نمودن مردم با همديگر، از برترين عمل‌هاست.
ü[font=Times New Roman]    [/font]سعة صدر: از ديگر موارد پیاده سازی نشاط سازمانی توسط مدیران و مسئولین، وجود سعة صدر در آنان است. سعة صدر به‌معناي گشادگي و فراخي سينه، و داشتن قدرتِ تحملِ عقايدِ مخالف و گاه حتي پذيرش آن است. در تعاملات اجتماعي و روابط انساني، تنها كساني مي‌توانند به سياست منطقي و اصولي رفق و مدارا عمل نمايند و در تعامل با مردم به آنان محبت كنند و بدي‌هاي ديگران را با خوبي پاسخ دهند كه داراي ظرفيت فكري و روحي گسترده‌اي باشند و اين، همان سعة صدر است. پيامبر گرامي(ص) به‌منظور به انجام رساندن مأموريت مهم و دشوار رسالت و نبوت و رهبري جامعة جاهلي آن روزگار، نياز مبرم به سعه صدر و فراخي سينه داشت تا بتواند از يك‌سو مشكلات طاقت‌فرسا را تحمل كند و از سوي ديگر، اعراب جاهلي را كه تعصب خاص و شديدي بر آداب و رسوم خود داشتند، تحت تأثير قرار دهد و در دل آنها نفوذ كند و اعمال و رفتار آنان را در جهت مطلوب و موردنظر هدايت نمايد؛ از اين‌رو، خداوند متعال نيز اين موهبت بزرگ الهي را به اشرف مخلوقات و خاتم پيامبران عنايت كرد و خطاب به او فرمود: « أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ» (شرح: 1-3)؛ آيا به تو فراخي سينه عطا نكرديم و بار سنگين را از تو بر نداشتيم؟ باري كه بر پشت تو سنگيني مي‌كرد؟
ü[font=Times New Roman]    [/font]صداقت: صداقت و راستي يكي از فضايل بزرگي است كه فطرت و سرشت آدمي بدان گرايش دارد و ارزش بودن و نيك دانستن آن، جزو ذات انسان است. اين صفت پسنديده، نه‌تنها در گفتار، بلكه در نيت و عمل نيز بايد تبلور يابد در روايات اسلامي، صفت زشت دروغ، كليد گناهان شمرده شده است؛ چنان‌كه بسياري از خوبي‌ها و نيكي‌ها، از صدق و راستي سرچشمه مي‌گيرند در آموزه‌هاي ديني به اين ويژگي توجه شده است؛ به‌خصوص از مديران خواسته شده است كه با زيردستان خود به صدق و راستي سخن گويند؛ چنان‌كه حضرت علي(ع)خطاب به مردم مدينه پس از بيعت آنان مي‌فرمايند: «به خدا سوگند! كلمه‌اي از حق را نپوشاندم؛ و هيچ‌گاه دروغي نگفته‌ام» همچنين ايشان به مالك اشتر توصيه مي‌كنند براي انجام امور، از كساني استفاده كند كه از ويژگي صداقت برخوردارند: «وَ ٱلْصَقْ بِأهْلِ ٱلْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ»؛ و همواره به مردمي كه اهل پرهيزگاري و صدق‌اند بپيوند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]حسن خلق: دين مقدس اسلام، همواره پيروان خود را به نرم‌‌خويي و ملايمت در رفتار با ديگران دعوت مي‌كند و آنان را از درشتي و تندخويي باز مي‌دارد. مصداق كامل اين فضيلت، وجود مقدس رسول اكرم(ص) است. قرآن كريم، اين مزيت گران‌بهاي اخلاقي را عنايتي بزرگ از سوي ذات مقدس خداوند مي‌داند و مي‌فرمايد: «فَبِمَا رَحمَهٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو كنتَ فَظاً غَلِيظَ القَلبِ لَانفَضُّوا مِن حَولِك ...» (آل‌عمران: 159)؛ در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرم‌خو شده‌اي و اگر خشن و سنگ‌دل بودي، از گردت پراكنده مي‌شدند.
نتیجه گیری :
باتوجه به اهمیت شادابی درمحیط کار، دردودهه ی گذشته پژوهش های مختلفی دراین موردصورت گرفته است که نتایج این پژوهش ها نشان دهنده ی این موضوع است که هنگامی که کارکنان شاد هستندتوانایی انجام کار در آنها افزایش می یابد، نشاط نه تنها باعث بهبود کمی تولید می شود بلکه با افزایش بهره وری موجب ایجاد محصول با کیفیت بهتر و همچنین افتخار و غرور و تعهد به کار در کارکنان میشود. امروزه با توجه به اینکه افراد بیشترین وقت خود را در سازمان ها سپری می کنند, اگر محیط کاری شاداب داشته باشند می توانند از مزایای ناشی از آن بهره مند شوند. بسیاری از مدیران احساس می کنند که هیچ فضایی برای شادابی در محیط کار وجود ندارد. این درحالی است که کارمندان، امروزه نیازمند کار شاداب هستند. چالش اصلی، ایجاد مصالحه میان این دو انتظار متضاد است. نشاط و کار، با هم ناسازگار نیستند. این دو مقوله می توانند در کنار هم وجود داشته باشند. کار، زمانی دارای بالاترین بهره وری است که، محیط آن پر نشاط باشد.
راهکارهای پیشنهادی برای مدیران سازمان ها:
ü[font=Times New Roman]    [/font]شاد باشید و شادیتان را به زیردستانتان تسری دهید: به عنوان يك مدير مهمترين مسئوليت شما حفظ شادابي خودتان در محيط كار است. يك مدير شاد ضمن اينكه مي تواند به عنوان يك مدل و الگوي نقش براي ساير كاركنان باشد، باعث گسترش خلق و خوي شاد در سازمان نيز مي شود. يك مدير عبوس نمي تواند فضاي شاد بوجود آورد. كاركنان براي خوب كاركردن نيازمند فضايي شاد هستند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]به زیر دستان خود اعتماد کنید: نشاط ریشه در سازمان ‌هایی دارد که به جای ترس بالا، در آنها اعتماد بالا وجود دارد. هر چه اعتماد بیشتری را نشان دهیم، شاهد نشاط بیشتری خواهیم بود و بالعکس. نشاط، یک نیروی پر انرژی است که نمی ‌توان به واسطه‌ ارزش ‌ها آن را آفرید یا کنترل کرد. اگر شما به کارمندان خود اعتماد کنید و آنان را با ارزش ‌ترین دارایی سازمان بدانید. مديران بايد به كاركنان توجه كنند. آنها نمي توانند بدون جلب اعتماد كاركنان آنها را هدايت كنند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]برای کارکنان خود اهمیت قائل شوید: هر يك از كاركنان دوست دارند بعنوان عضوي موثر بتوانند مشاركت مثبتي در سازمان داشته باشند و نمي خواهند بعنوان فردي مزاحم و مازاد در سازمان باشند . بهاء دادن به كاركنان موجب افزایش اعتماد به نفش، نشاط و کارآیی میان کارکنان می شود.
ü[font=Times New Roman]    [/font]كاركنان خود را تشويق كنيد: اگر كاركنان فكري جديد و ابتكاري ارائه دادند آنها را تشويق كنيد، بويژه نزد روساء و ساير كاركنان اين كار را انجام دهید. قدرداني و تمجيد از كاركنان در حضور سايرين باعث مي شود انگيزه بيشتري براي كاركردن داشته باشند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]با کارکنانتان عادلانه رفتار کنید: اگر کارکنان سازمان شما احساس رعایت عدالت را داشته باشند، اغلب اوقات حالشان خوب است. رعایت عدالت در گفتار، رفتار، ایجاد فرصتها و موقعیتهای برابر، مشارکت در مسایل مختلف و .... باعث می شود تا کارکنان با شور و شوق بیشتری به کارشان بپردازند.
ü[font=Times New Roman]    [/font]امنیت شغلی کارکنان خود را تضمین نمائید: فراهم بودن امنیت شغلی و وجود قوانین و مقررات برای حمایت اصولی از کارکنان، مهمترین عامل افزایش دهنده ، نشاط و کارائی آنان است. نا مشخص بودن آینده و فقدان برنامه ریزی های صحیح ، بیش ار هر عاملی آنها را متأثر می نماید. در محیط کار، زمانی که فرد از نظر امنیت خشنود باشد، دیگر احساس خطر نخواهد کرد و با انگیزه و علاقه بیشتری به انجام وظائف محوله می پردازد.